Startsida / Inlägg

Vd Anna Settman slutar – jag blir publisher

av Jan Helin

 Aftonbladets vd Anna Settman har efter tre framgångsrika år som vd beslutat sig för att lämna sitt uppdrag.

Som en följd av det har Aftonbladets styrelse beslutat att tillsätta en publisher. Det betyder att rollerna som chefredaktör, ansvarig utgivare och vd sammanfaller i en tjänst.

Aftonbladets styrelseordförande Raoul Grünthal frågade mig i tisdags i förra veckan om jag ville ta detta uppdrag. Jag har efter noga övervägande sagt ja.

I min beslutsprocess var jag först tvungen att hantera min ledsenhet över att Anna slutar. Vi började på Aftonbladet nästan samtidigt för 19 år sedan och har varit med om en fantastisk resa med olika uppdrag för tidningen. De senaste åren har vi haft rollerna som chefredaktör respektive vd. Det har varit en rolig, spännande och omtumlande tid.

Anna och jag har en djup samsyn om Aftonbladets utveckling. Grunden handlar om vårt dagliga löfte att vara Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats för alla som gillar att vara uppdaterade.

Strategiskt handlar det om att Aftonbladet ska leda utvecklingen av svenska medier när vår publik byter vanor för sin nyhetskonsumtion från analogt till digitalt. ”Först till framtiden” är ett uttryck som Anna och jag ofta använder. Det är en beskrivning av vår strategi och uppstod i spännande diskussioner vi haft med en hemlig vän.

Strategin har varit framgångsrik. Anna har som vd kunnat leverera de starkaste resultaten av alla svenska dagstidningar och två av Aftonbladets fem starkaste resultat i historien. I tuffa tider, såväl som i glada stunder, har vårt samarbete alltid vilat på en gemensam lång erfarenhet av Aftonbladet. Det har varit en stor trygghet som också gjort att vi har kunnat ge och ta friskt inom varandras områden utan hänsyn till ömma tår.

Framåt står Aftonbladet, som alla andra medier, inför fortsatt stora utmaningar. Jag brinner fortsatt för att ta mig an dem tillsammans med det fantastiska lag som är Aftonbladets medarbetare.

När jag funderade kring rollen som publisher för min egen del var arbetsro och kontinuitet viktiga faktorer. Jag vill fortsätta bygga på den strategi vi gemensamt arbetat fram i Aftonbladets ledningsgrupp och redaktionsledning. Jag vill fortsätta att jobba med det ledningsteam jag och Anna byggt upp.

Viktigt för mig har varit att ha kvar utgivarfrågorna och den förankring i redaktionen de ger. Jag kommer fortsatt att svara för Aftonbladets journalistik utåt och vara delaktig i inriktningen av den inåt.

Men självklart ändras min roll och sättet jag kommer att delegera på nu. Den närmsta tiden kommer jag att samråda med Aftonbladets ledning om hur arbetet ska ledas och fördelas framåt.

En annan fråga jag funderat noga igenom är hur rollen som publisher går ihop med redaktionell integritet. Inte för att jag är tveksam på det, men historiskt är det en diskussion som förts kring publisher.

Grunden för mitt svar på frågan är enkel. Redaktionell integritet är en förutsättning för att det alls ska uppstå någon ”dans mellan bokstäver och siffror” i ett mediehus. Utan redaktionell integritet, ingen affär. Utgivarbeslut måste självklart fattas på publicistiska grunder.

Men att tro att redaktionell verksamhet är något som är helt frikopplat från ekonomiska realiteter är mer än lovligt naivt. I verkligheten kan journalistiken mycket väl stärkas av att beslut och budget sitter i samma skalle.

I Norge har vår systertidning VG kommit fram till det och tillsatt Torry Pedersen som publisher. I Sverige har Dagens Nyheter dragit samma slutsats och tillsatt Gunilla Herlitz som publisher. Det är inte tidningar som kan anklagas för att ta lätt på det publicistiska uppdraget.

Också jag gillar den romantiserade bilden av en chefredaktör som varken bryr sig om ägare, kostnader eller intäkter. Men det är en schimär. Det räcker med att jobba några år som chefredaktör för att inse det. Bilden kanske var lite mer sann under en period på 1900-talet när tidningar gick som tåget ekonomiskt och journalister ännu hade monopol på det fria ordet.

Så ser inte verkligheten ut längre.

Den stora utmaningen i alla mediehus i dag är hur journalistik ska finansieras i en digital värld. Affärsutveckling och redaktionell produktutveckling online ligger numer så nära varandra att det i realiteten är två ord för samma sak. Lösningen med en publisher skapar möjlighet till en snabb och tydlig beslutsgång i utvecklingsfrågor.

Journalistik måste kort sagt utvecklas för att bli en stark affär också online. Det är ett privilegium att med den utmaningen få jobba med ett gäng som är uppfyllda av att vara först till framtiden. Därför tackade jag ja till att bli Aftonbladets publisher.

  • Tjänstgörande redaktörer:  Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Annika Panas
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB