Startsida / Inlägg

Så organiserar vi framtidens mediehus

av Jan Helin

Sedan jag fick uppdraget att verka som publisher för Aftonbladet har jag haft anledning att i grunden tänka igenom vad Aftonbladet är. Det kan tyckas som en väl filosofisk ände att börja i för att leda något så intuitivt, kreativt och energifyllt som en kvällstidning.

Men tiderna är sådana i tidningsbranschen att allt, också det sjävklara, måste ifrågasättas och förnyas för att nå fortsatt framgång. Vissa slutsatser är lätta att landa. Den första är att Aftonbladet är och ska förbli en publicistisk verksamhet. Vad än för nya tjänster och affärer vi hittar på så förblir meningen med denna förening journalistik.

Hur vi än distribuerar oss i en framtid ska Aftonbladet handlar om fräck, viktig, tramsig, opinionsbildande, nyskapande, folkbildande och underhållande journalistik. Aftonbladet ska vara Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats för alla som gillar att vara uppdaterade.

Vi har också beslutat oss för att kämpa för att vara först till den framtid som all världens tidningar i dag kan konstatera kommer att se annorlunda ut om inte alltför länge. Framtiden är inget som drabbar Aftonbladet, det är något vi tar oss an med liv och lust.

Så vad är då Aftonbladet – egentligen?

Jag har tillsammans med Aftonbladets ledning kommit fram till att Aftonbladet är en publikation som du kan ha fyra olika relationer till. Även om vi är kvar i filosofin kan vi konstatera att det är en stor skillnad att beskriva oss så jämfört med att säga att Aftonbladet är en papperstidning med en sajt.

De fyra relationerna möjliga att ha till publikationen Aftonbladet är följande:

• Du kan vara medarbetare med olika uppgifter och kontrakt.

• Du kan vara läsare, eller publik, om du läser eller tittar på något av det vi publicerar öppet på sajten eller på annat sätt sprider för att nå så många som möjligt.

• Du kan vara kund om du köper någon av de produkter vi ger ut. En papperstidning, en prenumeration på Plus eller ett medlemskap i Viktklubb till exempel.

• Du kan vara partner till oss om du annonserar, arbetar med en partnersajt eller andra trafiksamarbeten.

Alla fyra relationer är lika viktiga att vårda och utveckla för att Aftonbladet ska må bra. Dessa fyra relationer är fundamenten för det sätt jag organiserat ledningen på i uppdraget som publisher. Om vi tittar på dem i tur och ordning finns där en del nyordningar.

Medarbetare.

 Tidigare har Aftonbladet haft två ledningsfunktioner här. En administrativ redaktionschef och en HR-chef. Dessa funktioner samordnas till en HR-chef. Här organiseras också information, organisationsutveckling, verksamhetsutveckling, personaladminstration och bemanningsfrågor. I externa informationsfrågor som rör utgivning eller företagsövergripande kommunikation kommer jag att jobba direkt med vår informationschef Fredrik Lindén.

Tidningar säger ofta att de är kunskapsföretag. Få gör något åt det. Jag avser att gå från ord till handling i den frågan och starta en Online akademi på Aftonbladet. Syftet är att höja hela personalens kompetens i onlinemedier via ständig utbildning. Vi kommer här att arbeta med såväl kompetensöverföring internt som med externa partners. Målet är att bli en ständigt lärande organisation. 

Läsare/Publik.

Utgivarfrågorna ligger kvar hos mig. Jag fortsätter som ansvarig utgivare för Aftonbladet. Min ställföreträdande ansvariga utgivare är fortsatt Aftonbladets samhällschef Lena Mellin. Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson rapporterar fortsatt direkt till styrelsens ordförande.

Att fortsätta utveckla det innehåll som i dag drar 2,6 miljoner läsare till Aftonbladet varje dag är redaktionsledningens ansvar. Jag kommer fortsatt att leda och ingå i redaktionsledningen i vissa frågor. Redaktionschefen får ett tydligare övergripande ansvar över avdelningarna och leder redaktionsledningen i vissa frågor.

I övrigt är redaktionen redan i dag organiserad för att arbeta sömlöst över våra olika utgåvor.

En viktig utmaning framåt är att komplettera Aftonbladets räckvidd med målgrupp. Därför bryts Aftonbladets featureredaktion ut i ett eget affärsområde. De kommer att arbeta med såväl våra magasin som utveckling av digitala tjänster och nya koncept. Feature stärks därför  med affärsutvecklare och kreativt sälj.

Inga ytterligare förändringar är aktuella vad gäller redaktionens organisation

Kund.

I denna relation ligger en av våra största utmaningar. I dag är vår största intäkt här från kunder som betalar för papperstidningen. Antalet prenumeranter på Plus har ökat stadigt under hela våren. Vi samordnar nu allt som har med kundrelation och marknadskommunikation att göra i en avdelning. Här ligger såväl printupplaga som digital upplaga och paketering och marknadsföring av alla våra tjänster och erbjudanden.

Partner.

Denna relation är unik i världen för Aftonbladet. Skälet är att Aftonbladets annonsintäkter online kommer att överstiga annonsintäkterna i print i år. Mätt på rullande tolv månader skedde det i april. Det är en önskvärd tipping point för många tidningar. Vår annonsavdelning ska också vara bäst i landet på att hjälpa våra partners till nya annons- och affärslösningar online.

Produkt- och affärsutveckling.

Ett av de viktigaste skälen till att jag tror på publishermodellen är  att produkt- och affärsutveckling i en onlinevärld hamnat så nära varandra att de knappt går att skilja åt. Än mindre vill vi organisera de i skilda världar. Det fanns en tid när produktutveckling bestod av redaktörer som företrädelsvis på restauangservetter nedtecknade sina idéer. Sedan gick man hem och produktutvecklade. Ritade vinjetter, flyttade avdelningar i tidningen och så var det klart. Det är fortfarande ett utmärkt sätt att utveckla print på. Men utvecklingen i våra onineutgåvor är i dag oändligt mer komplex och kräver process och struktur för att bli begriplig och åstadkomma resultat.

Därför lägger jag IT-avdelningen i direkt kontakt med våra viktigaste onlinekanaler; sajtchef, mobilchef och tv-chef  som alla kommer att sitta i en onlineledning och med IT-chefen under ledning av Produkt- och affärsutvecklingschef göra den svåra och viktiga it-prioriteringen.

Här ligger också Medialab som är en hub för entreprenörer att komma med nya idéer till Aftonbladet, men också en hub för våra partners att komma in och tillsammans med Sveriges bästa onlineteam hitta nya lösningar.

Finans.

Också en publisher är hjälplös utan en stark finanschef som håller ordning och reda i siffrorna. Principen för hur vi håller ordning följer nu ett formulär 1 A där vi mäter intäkter i annonsavdelningen (B2B) och betalintäkter från kund i försäljnings- och marknadsavdelning (B2C) och resultat i produkterna. Det enda jag som publisher inte kan delegera vad avser ekonomin är ansvaret för sista raden.

Det betyder att min delegering nu ser ut så här:

Direktrapproterande:

Redaktionschef. Marica Finnsiö.

Chef för produkt- och affärsutveckling. Annika Söderberg.

Försäljnings- & Marknadschef. Kund. Pontus Ogebjer.

Försäljningsdirektör. Annons. Anders Nylander.

Featurechef. Anna Kult.

Finanschef. Jörgen Konradsson.

HR-chef. Magnus Ringman.

 

Utgivarfrågor:

Stf ansvarig utgivare. Lena Mellin

Informationsfrågor:

Informationschef. Fredrik Lindén.

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Alex Rodriguez och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB