Grattis aftonbladet.se på 18-årsdagen!
avI dag fyller skandinaviens största dagstidnings mest lästa utgåva 18 år. aftonbladet.se är i dag hela Sveriges nyhetskälla med över två miljoner dagliga läsare.
Sett över en vecka är nästan sex miljoner unika besökare inne på Aftonbladet.
Det är unikt. Nästan ingen annan dagstidning i världen har en sådan räckvidd i sitt land. Det är resultatet av ett mångårigt fokus på att utveckla Aftonbladet för framtiden. Och framtiden för nyheter är online. Det insåg Aftonbladet mitt i IT-kraschen vid millennieskiftet och började med full kraft att utveckla aftonbladet.se när alla andra dagstidningar backade ner online och tänkte att papper är den ultimata distributionsformen för nyheter.
Det var att blanda ihop önsketänkande om en gammal stabil affärsmodell med utvecklingen av läsarnas vanor i verkligheten.
För att fira vår 18-åring gör vi idag en extra tidning – på papper! Det är en stilfull bugning från ursprunget till morgondagens dagstidning där vi berättar hela den spännande historien om aftonbladet.se.
Det har varit en otrolig resa hit. Från de första stegen med en server i samarbete med Journalisthögskolan 1994, till genombrottet som hela Sveriges nyhetskälla den dramatiska dagen 11 september 2001, till den senaste tidens utveckling med realtidsbevakning, live-tv sändningar och nya programformat byggda på Aftonbladets profiler.
En otrolig resa och vi är långt ifrån i mål. Vårt mål är att vara först av alla dagstidningar till framtiden.
En framtid där papperstidningen finns kvar, utvecklad till det papperstidningar är bra på. En framtid där online är navet och den bärande verksamheten för Aftonbladet.
Vi är en god bit på väg där också. Aftonbladet kommer i år att vara den första dagstidningen i världen som har högre annonsintäkter online än i print. I vart fall av dagstidningar födda på 1800-talet eller 1900-talet.
Men mycket utvecklingsarbete återstår. Då och då behöver man dock stanna upp ett tag och reflektera lite över vad som hänt.
Dagen då man blir myndig är en utmärkt sådan dag. Vi tidningsmänniskor älskar att prata om en tidnings själ. För en sådan finns i varje tidning. Kanske är det därför som vägen fram till 18 årsdagen för en nyhetssajt har uppenbara likheter med en människas.
Först en gullig, ostyrig unge, sedan en orolig tonåring i jakt på sin identitet, en liten tid en kostnadskrävande odräglig ynglig, tills du står där myndig.
18 år, odödlig, naiv och urstark. Redo att dra vad som behöver dras in i framtiden.
Inom ett par veckor kommer aftonbladet.se att få en ny klänning, eller kostym. Det är en redesign som varit ett omfattande arbete. Det har skett öppet med betasajter över olika delar av landet och i dialog med många, många av er läsare.
Ni kommer att känna igen sajten. Vi har inte fallit för någon guru med minimalistiska stilideal. Aftonbladet är temperament och snabbhet, oavsett utgåva och distribution.
Men ett lite vuxnare utseende kommer ni att se. Fokuset på nyheter kommer att stärkas, liksom läsarnas närvaro.
TV kommer att få en tydligare plats. (Det är bara en start. Under hösten jobbar vi intensivt med helt ny funktion och uttryck för Aftonbladet TV.)
Men det allra mesta vi gjort syns faktiskt inte. Det ligger i själva den tekniska strukturen. Här har vi lagt stor kraft på att förbättra vårt innehålls flöden till mobila plattformar. För om det finns ett hemligt coca-cola recept i Aftonbladets framgångar så är det förmågan att bygga och förädla trafik online.
Det gjorde att vi startade Tillväxtmedier inom Aftonbladet. En plats dit skickliga, unga entreprenörer kunde komma. De hade det vi saknade då; lysande idéer om tjänster på nätet. Vi hade det de saknade då; trafik och en mötesplats. Så köptes till exempel Blocket till Aftonbladet och senare en hel rad framgångsrika onlinetjänster.
I dag är tillväxtmedier en bärande del i Schibsteds koncern. Blocket har vuxit upp, flyttat hemifrån och etablerat sig i 35 länder.
Sveriges äldsta dagstidning är fortfarande besatt av att komma först till framtiden. Omvärlden är mer utmanande och utvecklingstakten i dag är högre än någonsin i Aftonbladets 182-åriga historia. En av aftonbladet.se:s grundade, Bosse Hedin, säger i ett reportage om starten i dag:
”Nyckeln till framgången var att vi var kvällstidningsmänniskor, inte tekniker. Och vi var besatta av att göra kvällstidning på nätet.”
Så är det fortfarande, med den skillnaden att våra skickliga IT-utvecklare i dag också är kvällstidningsmänniskor. Alltså en person som är redo att köra 24 timmar i sträck för att leverera Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats.