Mobilen slår nya rekord – ett är helt otippat
avJag har kallat den mobilrevolutionen här förut. Vi kan sluta med det nu, konstatera att revolutionen är över och en ny världsordning inträtt för mediekonsumtion:
Mobilen är snart den primära nyhetskällan.
Aftonbladets strategi för att klara strukturomvandlingen på mediemarknaden är att snabbt ta ledning som nyhetskälla i de nya kanaler som våra läsare väljer. Vi jobbar hårt för att ta med oss vår journalistik, våra berättelser och service till vilka plattformar ni läsare än väljer. Det är inte den bekvämaste vägen, men det är ett framgångsrikt fokus.
Senast bevisat av nya svindlande siffror för läsningen av Aftonbladet i mobilen under vecka 32. Sveriges OS-matcher i handboll, bevakningen av Usain Bolt och nyheten om överfallet på prins Carl Philip drev de största trafikmängderna till mobilsajten under veckan. Bankrånet i Värmland, dödsskjutningen i Sollentuna och Tillväxtverkets vd:s avgång drog också många läsare.
Sammantaget ledde det till att Aftonbladet sprängde tvåmiljonersvallen. Det nya rekordet stannade på 2 027 024 unika besökare denna vecka. Jämför vi siffran med motsvarande vecka förra året är det en ökning med 80 procent.
Länge hade vi förhoppningen att nå över miljonen på antalet besökare på ett dygn i förra veckan. Men bästa dagen stannade på 965 160 unika besökare på ett dygn. Tidiga morgnar, sena kvällar och helger är läsningen av mobilsajten som störst.
Glädjande för oss på Aftonbladet är att vi ser en mycket kraftig tillväxt av annonsörer från många branscher i år. Vi har haft enskilda månader med annonsintäkter på 10 miljoner i år.
Utvecklingen av nya annonsformat, en ny sajt som är ännu mer användarvänlig är prioriterat för oss under hösten. För att introducera nya partners att testa mobilen som kanal kommer vi att erbjuda alla annonsörer marknadens bästa deal under augusti och september. Vi erbjuder två miljoner annonsvisningar för 150 000 kronor, fämfört med det ordinarie priset 400 000, i valfria standardformat.
Det är vårt sätt att fira drömgränsen 2 miljoner läsare. Ja, också åt vi tårta också. Det har i alla tider varit tidningars sätt att fira siffror. Förr kallades det upplagetårta.
En annan, helt otippad men lika spännande, mobil förändring i sommar är läsningen av tidningen i läsplattan. I början på juli introducerade vi en ny app för att få papperstidningen till sin iPad. Vi hade tidigare lanserat en vanlig app med lite mer finesser i. Den floppade.
Nu förenklade vi upplevelsen till att bara handla om en pdf-version av papperstidningen och erbjöd den till våra Pluskunder. En annan viktig förändring är att du inte aktivt behöver ladda hem tidningen med den nya appen. Den kommer automatiskt in i din läsplatta (Tidningskiosken) medan du sover och ligger där klar att läsa direkt vid sextiden på morgonen.
Siffrorna är mycket spännande. I augusti hade vi varje dag mellan 20 000 och 30 000 dagliga läsare av papperstidningen på detta sätt i läsplattan. Det är utan tvekan den mest lästa iPad tidningen på den svenska tidningsmarknaden.
Men det är bara i sin linda. Siffran ska ställas i relation till Aftonbladets betalda digitala upplaga där vi i augusti har 157 000 betalande prenumeranter inom Plus. Prenumerationen ger mer än bara papperstidningen som pdf, men det är nu den produkt inom ramen för Plusabonnemanget vars användning ökar mest.
Detta är den minst uppmärksammade nyheten i branschen och mest förbisedda utvecklingen när dagspressens utmaningar ska beskrivas.
Senast i lördags i radioprogrammet Medierna i P1, som brukar ha bra koll, gjordes en genomgång av läget för betalning för digitalt innehåll bland de svenska tidningarna utan att Aftonbladets 157 000 betalande digitala prenumeranter nämns.
Jag skrev det här längst ner för att inte sprida den nyheten för mycket… Vi kommer att återkomma om detta med mer buller och bång när vi ser närmre var denna utveckling bär.