Startsida / Inlägg

Q2: Styrkebesked av Aftonbladet

av Jan Helin

Aftonbladets rörelseresultat (EBITDA) för andra kvartalet 2012 är 98 miljoner kronor. Det kan jämföras med 74 MSEK under samma period förra året. En ökning med 31 %. Omsättningen uppgick till 590 MSEK (588).

Framförallt är det Aftonbladets progressiva onlinestrategi som är grunden till det starka resultatet i Q2. I en tid när mer traditionella dagstidningar brottas med vikande annonsintäkter kan Aftonbladet konstatera att annonsintäkterna ökar med 11,5 % jämfört med motsvarande period förra året.

Särskilt intressant är det faktum att annonsintäkterna online nu är större än annonsintäkterna i print under hela perioden för Aftonbladet. Det är en önskvärd tipping point för många dagstidningar. Aftonbladet är en av få tidningar i världen som har nått dit. Positionen är ett resultat av mångårigt fokus på utveckling av online publicistik, digitala annonsformat och den strategi vi kallar för ”först till framtiden”.

Glädjande i Q2 är att vår mobila satsning nu på allvar bär frukt. Vi är i dag tio gånger större än närmsta konkurrent och annonsintäkterna i vår mobila utgåva är nu en betydelsefull och snabbt växande del i helheten.

I juni hade Aftonbladets mobilsajt 1, 86 miljoner unika besökare per vecka – en uppgång med 81 % jämfört med samma månad förra året.

Och utvecklingen fortsätter. Förra veckan tangerade vi vårt offensiva mål med två miljoner unika besökare i mobilen per vecka. Det är en explosionsartad ökning av läsare i mobila plattformar som nu lett till att vi jobbar med att ställa om all online utveckling på Aftonbladet till att ske enligt principen ”mobilen först”.

Antalet betalande prenumeranter i Plus fortsätter att växa och är nu 154 000 efter andra kvartalet. Hela mediehuset, affär och redaktion, jobbar systematiskt med att utveckla erbjudandet till våra digitala prenumeranter. Satsningen är ännu i en tidig fas, men i år har vi kunnat se en tillväxt i kundbasen månad för månad.

Aftonbladets omställning till framtidens mediehus har gjort oss till marknadsledare inom den svenska dagspressen inom såväl print, mobilt som web. Som ett led i denna omställning genomförde Aftonbladet för knappt ett år sedan ett program med kostnadsbesparingar och effektiviseringar som i år når full effekt.

Arbetet med att optimera den vikande printupplagans distribution och bygga räckvidden online är fortsatt centralt. I det närmaste skärper vi fokus på produktutveckling online. Web-TV och mobilt är våra viktigaste fokusområden.

Parallellt jobbar vi löpande med kostnadsbesparingar och utvecklar nya arbetsmetoder för att producera redaktionellt innehåll för flerkanalspublicering. Kostnadsbesparingarna i år kommer inte att omfatta personalnerdragningar på Aftonbladet.

Målet är att stärka positionen som Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats. Medlet för att hålla den positionen är att förbli Sveriges mest lästa och mest lönsamma dagstidning. Dagens kvartalsrapport är ett kvitto på att vi är på rätt väg. 

  • Tjänstgörande redaktör: Alex Rodriguez, Emma Lindström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB