Aftonbladet kan vara årets dagstidning – på fem sätt.
avOm du mot förmodan missat det så är Aftonbladet i år nominerade i hela fem kategorier branschens tävling om Årets Dagstidning.
Det finns en röd tråd genom nomineringarna som handlar om att Aftonbladet är först till framtiden av Sveriges dagstidningar.
Det handlar om att framgångsrikt ta vår journalistik, vårt engagemang och våra affärer ut i en ny digital medievärld, men också vårda vårt arv som papperstidning.
Vi är glada och stolta över detta och jag bjussar därför på alla nomineringarna:
Årets Dagstidning – Helhetspriset:
”Aftonbladet är ständigt innovativ och på ständig jakt efter nya digitala möjligheter. Målgruppens höga krav på en ny journalistik har lockat Aftonbladet att skapa nya sätt att interagera med sina läsare – inte minst via direktrapportering på webb och i mobil. Tidningen har i takt med sin förnyelse på papper och digitalt även lyckats hitta nya intäkter och levererat ett starkt resultat.”
Övriga nominerade är Dagens Nyheter och Helsingborgs Dagblad.
Årets Dagstidning – Digitala medier:
”Tidningsjätten visar på nytt att man inte bara följer med i utvecklingen. Man leder den. Med ett systematiskt arbete, där hela organisationen engageras, skapas inte bara nytänkande produkter, tjänster och journalistik. Det blir också affärer som inger hopp för hela branschen.”
I klassen har även Norrköpings Tidningar och Östersunds-Posten nominerats.
Årets Annonsorganisation:
”Många pratar om ny teknik och annonsmöjligheter, men det är få som verkligen gör det. Aftonbladet har med stor framgång klarat övergången från ren printprodukt till att också jobba på en rad olika digitala plattformar. Vilket resultatet tydligt visar.”
Nominerade i samma kategori är även Corren och Dalarnas Tidningar.
Årets Marknadsinsats – Plus-duscharna:
”Sportbladet var generösa mot sin mest lojala fangrupp och byggde upp lyxduschar för Camp Sweden i Kiev under fotbolls-EM. Sportbladet gillar bevisligen att hänga med sin målgrupp: man till och med duschar med dem. Genom att våga tänka nytt och på ett lekfullt, generöst sätt fyller man sitt varumärke med värme. Resultatet har en stor framtida potential.”
Övriga nominerade är Dagens Nyheter och Hallands Nyheter.
Årets Innovation – Skapa TV:
”Genom att låta läsarna skapa sin egen webb-tv engageras inte bara läsarna i tidningen. Spridningen är också uppenbar. Att välja Rockbjörnen, ett starkt varumärke och ett event som engagerar gjorde medskapandekonceptet ännu starkare.”
Nominerade är även Norran och Svenska Dagbladet.