Startsida / Inlägg

Aftonbladet mobil i ny form och app

av Jan Helin

I dag lanserar vi Aftonbladets nya mobilsajt i form av en app.
Det är en nylansering som innebär en rad förbättringar för såväl läsare som annonsörer. Dagens lansering är den första i en rad lanseringar som ska utveckla Aftonbladets snabbast växande utgåva just nu.

De omedelbara förbättringarna av Aftonbladets mobilutgåva är de här:
• Lättare att hitta med en ny tydlig navigering.
• Snabbare laddning och uppdatering.
• Lättare att dela artiklar på Facebook och twitter.
• Bättre överblick med en tydligare presentation.
• Ny, central placering av Aftonbladets tv-material.
• Skarpare bilder.

Trafikökningen i mobilen har överträffat alla prognoser och förväntningar. Det har gjort att Aftonbladet i dag är den överlägset största nyhetskällan i mobilen. Vi är i dag uppe på 2,7 miljoner unika användare per vecka, när trafiken är som högst och tangerar svindlande 60 miljoner sidvisningar per vecka.

Det är en ökning med cirka 50 procent bara det senaste året. De nya beteendena har gjort mobilen till en riktigt intressant annonsplattform för Aftonbladet och våra partners.
Tillväxten av annonsintäkter motsvarar en ökning på 166 procent under det första kvartalet jämfört med samma period i fjol. Det är en ökning av intäkterna med 21 miljoner kronor, enbart under årets tre första månader i mobilen för Aftonbladet.
Den nya plattformen ger oss möjligheter att ytterligare utveckla såväl nyhetsförmedlingen som annonsformaten.

Tekniskt innebär dagens lansering att appen, mobilsajten och webbsajten nu ligger på samma tekniska plattform. En utveckling som medför stora förenklingar för redaktionen och förbättringar för läsarna och våra annonsörer.
Utvecklingen har skett i nära dialog med våra läsare och partners i form av annonsörer och vi har fått in mängder med kloka synpunkter under arbetets gång.

Utvecklingen har letts av Aftonbladets redaktionella mobilchef Lena Widman tillsammans med Aftonbladets mobilchef Johan Åsén.
De presenterade nyheterna för medarbetare och branschpress på Aftonbladets centralredaktion i eftermiddags.
All utveckling är gjord och redo för både iPhone och Android. Designen är gjord av Adoreyou och teknikutvecklingen av ett team som besått av både interna och externa utvecklare.
Tack alla inblandade för ett jobb som verkligen tar Aftonbladet ett steg närmre mot vårt mål:
Att vara först till framtiden.

  • Tjänstgörande redaktör: Wayne Seretis
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB