Q2. Aftonbladet står fortsatt starkt.
avAftonbladet befäster under andra kvartalet positionen som ledande i svensk media i strukturomvandlingen. De viktigaste siffrorna under kvartalet är att Aftonbladet för första gången i sin historia når över tre miljoner dagliga läsare under en enskild månad. Det inträffade i maj då Aftonbladet hade 3.010.000 läsare per dag.
Den digitala trafiken till Aftonbladets utgåvor ökar med 17 procent jämfört med föregående år under Q2. Att ha tillväxt i antal läsare totalt är ett mycket viktigt mått då läsandet sprids över flera utgåvor och plattformar.
Aftonbladet är under andra kvartalet 2013 Sveriges största nyhetsmedia i samtliga kanaler – print, web, mobil och webdistribuerad tv.
Resultatet på 55,2 Msek före avskrivningar för kvartal två är fortsatt starkt och kan tillskrivas intäktstillväxt för onlineannonsering, främst i mobilen. Under juni månad var mobilen den mest lästa utgåvan av Aftonbladet.
Resultatet innebär en förväntad negativ avikelse mot motsvarande period i fjol (97,8 Msek för Q2 2012). Den är beräknad och förväntad på grund av herrarnas Fotbolls EM 2012, som alltid innebär stora intäkter för Aftonbladet på grund av Sportbladets starka position.
Vi fortsätter med strategin att optimera vår printutgåva, istället för kampanjåtgärder som skapar obetald volym i antal printex. Som ett led i den strategin höjdes lösnummerpriset till 15 kronor under juni månad och liggtiden för våra magasin i kassalinjerna förlängdes. Båda åtgärder har gett omedelbara positiva effekter på Aftonbladets intäkter redan i Q2.
Samma strategi innebär ett fortsatt fokus på utveckling av papperstidningen. Därför lanserades under andra kvartalet den fördjupande bilagan Story, som fått ett mycket positivt gensvar från läsarna.