Startsida / Inlägg

Söndagskolumn #63. Om sommaren och revolution i mediernas värld.

av Jan Helin

SÖNDAG 25 augusti 2013.

Sommaren dröjer sig avmätt kvar. Den loja solen och de varma kvällarna väcker lättare barndomsminnen från när sommaren aldrig tog slut, än tankar kring arbete.
Men skolorna har ostridigt börjat. Rutinerna kräver återinstallation. Och det betyder att jag på söndagar skriver en kolumn med tankar om journalistik och medier igen.
Den gångna sommaren var en ganska lågintensiv nyhetssommar. Ingen stor nyhet kommer att leva i det kollektiva minnet om sommaren 2013.

Den händelse som kommer att stanna i mitt minne är fotbolls EM, när Pia Sundhage i nederlagets stund ledde sina slagna hjältar i ett varv runt planen inför ett fullsatt Gamla Ullevi för att tacka för stödet. Det är lättare att skriva historia med hjälp av triumfer och segrar. Detta var historieskrivning i fotbollens värld utan den hjälpen, men med en symbolik så stark att den sade något också om världen utanför Gamla Ullevi.

Det är ovanligt att se ledarskap utövas så handfast, utlevande och så skickligt i en sådan situation.

Ett annat mediesommarminne för mig kommer att vara vår reporter Carina Bergfeldts reportageserie om dödsstraffet i USA. Jag har varit med länge i mediebranschen nu, det för med sig en viss tillvänjning vid vissa reportageidéer. Att skildra dödsstraffet är en sådan idé man hört några gånger. Det är tur att sådana trötta tankar bekämpas och besegras på idéstadiet av yngre redaktörer med energi och glöd i blick när de sett en historia de vill berätta.
Carinas personligt berättade reportage berörde djupt och inte bara mig. Bara hennes blogg, där reportagen lades ut och reflektioner kring dem publicerades och diskuterades, hade över en miljon läsare.

I medievärldens inre liv var det en dramatisk sommar som utan överord kan beskrivas som epokgörande.

En av världens mest anrika tidningar, Washington Post som avslöjade Watergate, såldes till en av världens mest framgångsrika IT-entreprenörer. Han heter Jeff Bezos och har blivit mångmiljardär i dollar på att sälja elektroniska böcker över nätet via sitt bolag Amazon.com.
I dag är Amazon världens största e-handlare också utanför bokbranschen. Jeff Bezos köpte Washington Post privat för egna pengar av den anrika familjen Graham. Tidningen kostade 1,5 miljarder kronor och han betalade kontant.
Det är som att tänka sig att familjen Bonniers tidning Dagens Nyheter skulle köpas kontant av Henrik Nordström, den svenska IT-entreprenören som grundade Blocket.

Otänkbart, tänker ni kanske. Men mycket litet är otänkbart i mediebranschen i dessa tider.

Inte många tänkte nog att den tyska mediekoncernen Springer plötsligt skulle sälja alla sina tidningar utom Bild och Die Welt. Fast det gjorde de i juli med motiveringen att de inte längre klarar så många papperstidningar genom strukturomvandlingen. Det är den största medieaffären i Europa i modern tid. Fler dramatiska besked i mediebranschen lär komma.

Vanliga besked från Aftonbladet är att vi meddelar olika trafikrekord i våra digitala utgåvor. Så kan vi göra även efter denna sommar. I förra veckan slog Aftonbladet alla hittills kända rekord på den svenska mediemarknaden när vi noterade att våra digitala utgåvor besökts över 45 miljoner gånger (45 127 845).
Det intressanta när man granskar siffran närmare är hur den fördelar sig mellan antalet besök från de som använt sin mobil för att läsa Aftonbladet och de som använt sin dator.

För första gången i svensk mediehistoria levererar mobilsajten fler besök under en vecka än den ”vanliga” sajten.

Fördelningen är 52 procent från mobilen och 48 procent från vanliga sajten.
När vi tittar på antalet unika läsare ser det annorlunda ut. Den ”vanliga sajten” är då fortfarande större och lästes samma vecka av svindlande 4,85 miljoner unika webläsare. Mobilsajten lästes av 3,31 miljoner unika läsare, men ökade med nästan 70 procent mot samma vecka året innan.
Förhållandet mellan antalet besök och unika läsare säger något hoppingivande om utvecklingen. Digitala utgåvor i den snabbt växande mobilen besöks flera gånger av varje läsare och det klickas dessutom på flera artiklar i mobilen än den vanliga sajten.
Det är nya tider för medier. Spännande tider och hög tid att vakna ur sommarslummern för att ta sig an denna tid.

  • Tjänstgörande redaktörer: Frida Westergård, Love Isakson Svensén och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB