Startsida / Inlägg

Söndagskolumn #67. Om Aftonbladet som social nyhetskälla.

av Jan Helin

SÖNDAG 22 september 2013. 

Den här helgen är vi stolta på Aftonbladet. Många av er läsare, tiotusentals faktiskt, är orsaken. Vi har fått en ny kontakt med er via vår funktion Tipsa i Aftonbladets app i mobilen.

Tillsammans med er har vi utvecklat journalistiken så att vi i fredagskväll i Berlin belönades med det internationella priset för innovation vid Digital Communication Awards i Berlin.

550 projekt hade nominerats till tävlingen. Vi hade i slutrundan konkurrens av Wikipedia och mediejätten Ogilvy.
På galamiddagen kunde vår redaktionella mobilchef Lena Widman och vår projektledare Marianne Schvarcz hämta det fina förstapriset.
Lena, Marianne och hela teamet bakom Tipsa har gjort ett imponerande jobb. Det gjordes i samarbete med partners till oss som Hyper Island och byrån Svensson. Men utan alla läsare som engagerat sig hade det varit förgäves.

Ett enkelt sätt att förklara vad vi gjort är att ge ett praktiskt exempel. Det finns många när det gäller Tipsa, men jag tar första gången vi testade denna nya kontakt med läsarna.
Det var den 4 januari i år. Klockan var 11.19 när det kommer ett tips till Aftonbladets centralredaktion. Det kom också vi Tipsa funktionen och löd så här:

”Rån i guldssmedsbutik på xx-gatan i Södertälje. (min strykning) Polisen sköt rånare under flykten.”

På nyhetsdesken, den uppsättning bord från vilket Aftonbladets nyhetsarbete leds, prövar nu nyhetschefen Robin Govik vår nya tjänst.
Han drar en ruta över ett ganska litet område där händelsen inträffat på en karta på Tipsas dataskärm. Han skriver en kort nyhetsnotis som innehåller tid, plats och händelse och en fråga om läsaren vet mer.
Sedan trycker han på sänd-knappen. Denna nyhetsnotis går i det ögonblicket ut bara till de läsare som befinner sig i området och bara till dem som anmält sig till Tipsa tjänsten för att få sådana meddelanden.

384 läsare med Tipsa funktionen i sin Afonbladet app befann sig inom det lilla området. Hela 74 av dem svarar på uppmaningen från nyhetsredaktionen.

Flera av dem hade viktiga ögonvittnesuppgifter och observationer som bidrog till vår rapportering.
Tre av läsarna som hörde av sig hade filmat polisskjutningen och skickade filmen via Tipsa funktionen direkt till oss på redaktionen. Det gjorde att vi bara sex minuter efter att vi fått tipset kunde publicera rörliga bilder på den dramatiska flykten från rånet.
Så snabbt kan journalistiken gå i dag när den blivit digital och mobil.

I somras var våra utvecklare klara med nästa steg i Tipsa. Läsarna kunde nu vara med oss live, i direktsändning i våra tv-sändningar via Tipsa funktionen i Aftonbladets mobila utgåva.
Det är en fantastisk ny möjlighet som skapar närvaro och snabbhet i våra live-tv sändningar.
När vi efter sommaren startade vår största tv-satsning någonsin byggde det nyskapande programformatet Brottscentralen på denna nya kontakt med läsaren.

Brottscentralen leds av Lennart Ekdal, Thabo Motsieloa med experthjälp av kriminalreportern Linda Hjertén och Aida Paridad som genom hela sändningarna står i direktkontakt med våra tittare.

Brottscentralen har kameror på de flesta av landets Länskriminalcentraler och följer polisarbetet vid händelser runt hela landet och fördjupar sig i större brottsutredningar varje vardagkväll måndag till torsdag.
En bärande del i hela programformatet är direktkontakten med läsare runtom i landet som är med live i sändningen via sina mobiler. Läsare förresten, Aftonbladet har numer nästan lika mycket tittare som läsare via vår tv-satsning.

Mätinstitutet MMS kom i veckan med en undersökning som visade att Aftonbladet TV är större än SVT Play i räckvidd, slagna bara av Googles TV YouTube (där du numer också kan hitta stora delar av Aftonbladet TV).

Ja, ja det blir lite skrytigt en sådan här söndag när man har så många skickliga medarbetare som jobbar så imponerande med att ta Aftonbladet först till framtiden.
Men egentligen, och det är viktigt, bygger vi bara vidare på en stolt historia av Aftonbladet som innovativ och social nyhetskälla. Äldre läsare minns säkert när man slog ”ettan” till Aftonbladet. Lika framsynta redaktörer som Lena Widman och Marianne Schvarcz hade på den tiden förstått vikten av kontakt med läsarna och säkrat nummer 11 11 11 via Televerket som numret direkt till Aftonbladets redaktion.
Tipsa är den moderna utvecklingen av samma tanke.

PS.
Om du inte läser Aftonbladet i mobilen via vår app så får du en sämre läsupplevelse och kommer inte åt Tipsa funktionen. Om du tillhör det fåtal som ännu trasslar med en vanlig mobilbrowser för att läsa Aftonbladet – gå omedelbart in och tanka ner Aftonbladets app. Allt annat är vansinne.

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Jenny Åsell och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB