Startsida / Inlägg

Söndagskolumn #71. Om en vinnande vecka.

av Jan Helin

SÖNDAG 20 oktober 2013. 

Egentligen är det med priser såsom Aftonbladetlegendaren Staffan Heimerson sade när han fick Stora journalistpriset för ”nerv, närhet och nyhetshunger” i sin rapportering från krigen i det forna Jugoslavien:
”Priser ska man skita i. De är inte viktiga. Tills man får dem. Då är de viktiga.”
Således är det nu viktigt att en distingerad jury i veckan kom fram till att Aftonbladet är årets dagstidning i digitala medier i Sverige. Motiveringen:

”Luckan till klungan av utmanare är större än på länge – men vinnaren slår inte av på takten. Ett kraftcentrum för den digitala utvecklingen. Oavsett om det gäller mobilt, betallösningar eller journalistiska grepp. De är imponerande hungriga. Det ska hela mediesverige vara glada för.”

Det är andra året i rad Aftonbladet får priset som Årets dagstidning digitala medier. Aftonbladets fokus på utveckling av digitala utgåvor har en mycket enkel förklaring. Det är där ni läsare valt att läsa oss. Till oss själva har vi sagt att Aftonbladet som första tidning i Sverige ska klara den strukturomvandling era ändrade läsvanor innebär och fullt ut vara ett online bolag år 2017.
Jag är övertygad om att vi fortfarande ger ut pappersutgåvan då. Det är annars en populär fråga i dag: Hur länge ger ni ut papperstidningen?
Svaret är att vi gör det så länge ni läsare vill ha den. Och det är ännu många som föredrar Aftonbladet i pappersform, även om det är betydligt fler som vill läsa Aftonbladet digitalt.

Det betyder att vi nu utvecklar en journalistik som handlar mycket om att bevaka live, när det händer där det händer. Inte minst i TV.

För att allt det där ska bli meningsfullt behövs dock en stark och kreativ redaktion. Aftonbladet rymmer enligt tävlingen Årets dagstidning årets redaktion. Den heter Sportbladet och motiveringen till det fina priset lyder så här:

”Tomas Tranströmer och Lotta Schelin har gjort det i sina genrer. Här är en vinnare som är både poetisk och eftertänksam och målmedvetet supersnabb. Väljer rätt arena för varje publicering och använder redaktionens stora expertkunskap med kirurgisk precision i allt som berättas och granskas. Då är hela publiken med – också de som trodde sig vara ointresserade.”

Det är säkert möjligt att vara sportintresserad i dag och inte läsa Sportbladet. Men det är en riktigt dum idé. Den journalistik som Sportbladet utvecklat sätter tonen för modern sportjournalistik. Den ökar upplevelsen och fördjupar förståelsen av din sport och ditt lag.

Engagemang och kampanj är två honnörsord för Aftonbladet i vår strävan att bli en alltmer social nyhetskälla. I sju år har vi manifesterat det genom vårt projekt Svenska Hjältar. I fjol fick vår medarbetare i Svenska Hjältar Mark Levengood en briljant idé:
Historierna som våra vardagshjältar berättar borde kunna utvecklas till ett utmärkt undervisningsmaterial i skolorna för att diskutera de stora frågorna om rätt och fel och etik och moral. Vår projektledare Liisa Aus jobbade tillsammans med ett team pedagoger fram filmer och en lärarhandledning till fem gripande historier som alla ställer frågor om civilkurage och visar prov på hur direkt livsavgörande en enskild människas handlingar kan vara. De landar ner i en brännande fråga:

Hur skulle du ha gjort?

I våras tog vi Marks idé och Liisas projekt ut på en turné i Sveriges skolor för att träffa niondeklassare och berätta hjältarnas historier om hjältedåd i vardagen. Det blev många spännande möten och diskussioner med niondeklassare runtom i landet.
Juryn för årets dagstidning uttrycker saken så här när de belönade Aftonbladets Svenska Hjältars kampanj i skolorna så här:

”Dagstidningens tuffaste uppgift är att fortsätta att vara relevant för sina läsare. Genom att uppdatera tidningens traditionella verktygslåda med nytänkande och mod har årets vinnare engagerar en svårflörtad målgrupp på lokal nivå, mycket starkt av en nationell kvällstidning”.

Om bara två veckor startar vi åter en resa genom Sveriges skolor för att prata om de stora frågorna tillsammans med våra hjältar.
Grattis säger vi också till Uppsala Nya Tidning som vann helhetspriset för årets dagstidning. De är en av landets mest utvecklingsdrivna lokaltidningar som verkligen tagit sig an den digitala utvecklingen på ett sätt som inspirerar alla.

Till dig som läser säger jag tack för att du är en av de tre miljoner människor som varje dag gör Aftonbladet till Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats för alla som gillar att vara uppdaterade.

  • Tjänstgörande redaktör: Elliot Morseth Edvinsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB