Startsida / Inlägg

Söndagskolumn #94. Om en vecka i den sköna nya medievärlden .

av Jan Helin

SÖNDAG 6 april 2014.

Låt oss kalla det en vecka:

• I måndags meddelade myndigheten för radio- och tv att Aftonbladet TV får tillstånd att sända i det digitala marknätet från i höst.
Det blir en spännande pusselbit och komplement i vår utveckling av TV som fortsatt i huvudsak handlar om online. Vi kommer att vara lite hemlighetsfulla ett tag till exakt kring vad vi ska göra av konkurrensskäl. Men ni kan vila trygga i att vi kommer att berätta mer framöver.

• I tisdags stod det klart att samtliga partiledare ställer upp i en partiledardebatt i Aftonbladet TV den 1 september.
Det är ett stycke mediehistoria. Partiprogrammet, lett av Karin Magnusson och Behrang Miri, har snabbt blivit en spännande och nyskapande mötesplats för att debattera politik och aktuella samhällsfrågor med en ung publik. Karin Magnusson och ett team jobbar nu för fullt med att utveckla Partiledardebatten där läsarnas, alltså dina, frågor kommer att vara det bärande momentet.

• I onsdags lanserade vi ett nytt spännande samarbete med nyhetstjänsten Omni, för världsnyheter. Omni samlar alla perspektiv från världens alla nyhetskällor på ett enkelt sätt för läsarna. Du får en snabb överblick och möjlighet att enkelt fördjupa dig med originalartiklarna om de så kommer från South China Morning Post, The Guardian eller New York Times. Alla nyheter, alla perspektiv samlade på ett ställe. Det är vad Omni erbjuder. Samarbetet stärker Aftonbladets position som Sveriges primära nyhetskälla online. Det vi lanserade i veckan är ett första steg, utvecklingsmöjligheterna tillsammans med Omni är oändliga. Om du tankar ner Omni appen till din mobil kan du redan i dag ställa in tjänsten så att du kan följa flödet av nyheter inom de områden du är särskilt intresserad av. Testa!

• I onsdags lanserade vi också ett nytt samarbete mellan Sportbladet och Viasat sport. TV-programmet You never watch alone, kommer att vara måste se för alla som älskar Premier league och den spännande säsongsfinal som nu väntar. Satsningen är en kombination av Viasats rörliga matchbilder och Sportbladets kunniga och engagerande profiler. En typ av allians som jag vill påstå är ett tecken i tiden för medieutvecklingen.

• I torsdags publicerade vi en viktig granskning av friskolejätten Academedia. Den visar hur långt friskolereformen gått i Sverige. Utvecklingen med att pumpa in riskkapital i skolsystemet har fört Sverige till en extrem position i ett globalt perspektiv.
Academedia kallar det ”normalt företagande” och är upprörda över granskningen.
Skatteverket kallar det skatteplanering inom en skattefinansierad verksamhet och ”ett hot mot svenskt skatteunderlag”.
Aftonbladet kallade det för att mörka mångmiljonvinster.
Efter Aftonbladets granskning blir det nu en debatt i riksdagen. Sveriges båda politiska huvudkrafter är bekymrade.
Finansminister Anders Borg (M) sätter allvarliga frågetecken kring om riskkapitalbolag kan ha utbildning som huvudsyfte.

Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfvén säger att det är oacceptabelt att verksamheter som bedrivs med skattemedel själva försöker smita från skatt och att det handlar om förtroendet för välfärden, skattesystemet och ägarna själva.

Kärnfrågan här handlar om rimligheten i att använda riskkapitalets logik i skattefinansierad skola som saknar verklig finansiell risk.

Jag tror att vi publicistiskt här har ringat in en av detta valårs viktigaste frågor:
Hur ska svensk skola drivas? Det förefaller finnas en känsla i samtliga viktiga politiska läger om att friskolereformen från 1992 löpt amok.
En rimlig fråga är vem som har Sveriges nuvarande skolelevers utveckling som högsta och ovillkorliga prioritet. Oavsett system och politiska uppfattningar så är vi några föräldrar som fortfarande tänker att det måste vara själva syftet för det svenska skolsystemets existens.
Debatten lär fortsätta, liksom Aftonbladets granskning.

I fredags berättade vi för branschen om ett banbrytande projekt som lägger grunden för framtidens journalistik. Aftonbladet bygger nu upp researchpaneler med hjälp av alla bolag i Schibstedkoncernen. Det kommer att göra det möjligt att göra snabba och trovärdiga opinionsundersökningar i alla möjliga frågor. Det lägger också grunden för avancerad journalistisk databaserad research.

Projektledare för detta är Karin Nelsson från Inizio. Hon är en av Sveriges mest erfarna personer när det kommer till opinionsundersökningar med bakgrund hos flera av de stora svenska opinionsinstituten.
Till sin hjälp har hon, förutom ett team på Aftonbladet, ett internationellt mycket namnkunnig advisory board:
Gunilla Broadbent, president för ESOMAR foundation, Stephanie Eckman, adjungerad professor universitetet Maryland, USA, Geert Loosveldt, professor vid katolska universitetet i Leuven, Belgien, Olof Petersson, Dr statsvetebskap, fd professor Uppsala universitet.
Uppdraget är att säkerställa kvaliteten i en researchpanel på 50 000 personer. Framåt väntar en spännande utveckling med att kombinera kreativiteten och snabbheten i Aftonbladets nyhetsredaktion med vetenskapens noggrannhet och vederhäftighet.

Det är nya tider i media. En ny vecka väntar.

  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB