Startsida / Inlägg

Söndagskolumn #99. Om ett anspråkslöst förslag till SVT.

av Jan Helin

 SÖNDAG 4 maj 2014.

Har ägnat några dagar denna långhelg med att titta på SVT:s nya uppfinning SVT Flow.
Vet du inte vad det är?
I grunden handlar det om en tjänst som försöker lösa det som en hel tv-marknad nu försöker förstå om er som tittar på tv. Det kan formuleras i en enkel fråga:

I vilken utsträckning vill du själv kunna välja när ett tv-program ska starta och hur ofta vill du bara slänga dig ner i soffan, slå på tv:n och låta det ena programmet avlösa det andra i en linjär ström?

Det är en stor och svår skillnad i beteende att hantera för oss som producerar tv-innehåll.
Skillnaden mellan de två beteendena handlar egentligen om att du söker upp en typ av innehåll som du vet finns eller att du vill koppla av, slippa välja och upptäcka något du inte visste att du ville se.
I allt mindre utsträckning är vi intresserade av att invänta en särskild tid på en särskild dag för att se ett visst innehåll. Det bevisas av att det totala tittandet på traditionell linjär tv nu minskar.

Aftonbladet TV är ett exempel på en ny aktör. Ännu så länge bara på nätet där vi i ganska liten utsträckning startar våra program på en angiven tid. Undantaget är till exempel Brottscentralen som startar klockan 19.00 varje måndag till torsdag. Men i huvudsak sänder vi direkt vid stora nyhetshändelser, därefter kan du söka upp program som Sportbladet News, Partiprogrammet eller TV-domarna på Aftonbladet.

SVT Flow försöker nu erbjuda två beteenden i samma tjänst. Du kan antingen bara låta tv-strömmen gå som i en gammaldags tv-kanal, eller så kan du hoppa fram och tillbaka i utbudet. På sikt kommer vi garanterat att få se SVT Flow utvecklas så att du kan lägga upp spellistor med favoritprogram och dela med dina vänner. Vi kommer att kunna följa personers spellistor av tv-innehåll som vi av den ena eller andra anledningen tycker har bra koll på tv. Det senare är exakt samma logik som gjort en tjänst som svenska Spotify till en interantionell succé inom musik.

Det är ett helt annat innehåll, men musik följer en motsvarande linjär logik som tv-program. Ibland vill du bara låta det flöda för att se vad som dyker upp, ibland vet du exakt vad du vill lyssna på.

Hur lyckas då SVT Flow?
Andra än jag kanske är intressantare som recensenter, men några reflektioner kring utvecklingen av media är intressant att göra om SVT Flow.
Till att börja med kan jag konstatera att denna första version är riktigt användarvändlig och bra. Istället för den sobra svarta inramning som SVT Play har, är det en ljus inramning av Flow som ger en bra överblick och inbjuder till att titta mer.
Det följer en kommersiell logik. När du väl börjat titta på ett program bör det vara lätt att upptäcka nytt innehåll så att du stannar kvar i tjänsten. Bäst i världen på detta är Youtube, Googles tjänst för tv. Det är nästan omöjligt att inte starta ett tv-klipp till, när du gått in på Youtube och sökt upp något du är intresserad av. Det är ingen slump. Inte heller bara ett resultat av genial design. Det har att göra med att bakom varje aktivitet du gör på Google ligger algoritmer som gör dina sökningar bättre och bättre. Google vet nästan bättre än du själv vad du är intresserad av att titta på för tv-innehåll när du väl sökt något. Exakt där ligger en av de stora frågorna om integritet och samlandet av data som många medieaktörer gör i dag.

Vi blir upprörda när en säkerhetstjänst tankar av data över våra aktiviteter på internet. Vi är mer tysta när kommersiella aktörer gör det.
Orsaken är antingen att vi inte förstår hur mycket data som samlas, eller att produkten blir så mycket bättre av det att vi tycker att det är okej.
En hel digital medieindustri hoppas på det senare. I verkligheten vet ingen.

En tjänst som SVT Flow är ännu så ny att avancerade datalogaritmer sannolikt inte används för att rekommendera andra program. Men ju mer tiden går och innehållet växer så kommer ditt användande av tjänsten att kartläggas för att göra den bättre just för dig.
Så agerar alla online medier i varierande utsträckning och med varierande skicklighet i dag.
En annan omständighet som bör glädja journalister och andra innehållskapare, är att nästan allt som publiceras, diskuteras och kommuniceras om SVT Flow handlar om just innehållet.
Det är ett antal nya satsningar på innehåll som får uppmärksamheten. Det är Lotta Lundgren och Leif GW Persson, eller nya tränings-tv profilen Kalle Wahlström eller nyskapande tv om feminism i Full patte och så vidare.

Nya tekniska tv-tjänster som marknadsför sig på sitt innehåll är en tydlig internationell trend. Netflix, som har en knapp miljon användare i Sverige, liksom HBO från USA pratar bara om sitt innehåll. House of Cards, Breaking bad, Game of Thrones, True detective och så vidare. De pratar aldrig i sin reklam om sina tekniska lösningar.

På denna punkt bidrar SVT med god konkurrens i det svenska medielandskapet. Sverige är alldeles för litet för att åstadkomma dramainnehåll av den kaliber som Netflix eller HBO gör. De har inte sällan en budget för en enda episod av en tv-serie som motsvarar kostnaden för en normalsvensk långfilm.
För Sverige är det därför viktigt att våra sju miljarder kronor i statligt beslutade radio- och tv-avgifter används till att tvinga upp kvalitetsnivån på vårt lokala svenska utbud. Det gör att kommersiella svenska aktörer i längden måste investera i bra innehåll för att konkurrera om din tid i tv-soffan.
Vad som däremot är helt fel är att SVT skyddar tekniken bakom produkten SVT Flow som om det vore en kommersiell produkt. Här borde Public service bolag agera precis tvärtom.

Detta är mitt anspråkslösa förslag:
Den tekniska plattformen, eller koden, som SVT Flow och SVT Play är byggt på borde vara öppen för kommersiella bolag att använda fritt.
Det borde ligga i statliga mediebolags uppdrag att bidra till den digitala infrastrukturen på den svenska mediemarknaden.
Alla tv-tittare tjänar på att SVT konkurrerar med innehåll. Ingen tjänar på att staten konkurrerar med medieteknik.

  • Tjänstgörande redaktörer: Frida Westergård, Love Isakson Svensén och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB