Startsida / Inlägg

Starkt resultat för Aftonbladet 2014

av Jan Helin

Aftonbladet står fortsatt starkast av de svenska dagstidningarna i den historiska strukturomvandlingen på mediemarknaden. I dag redovisar vi åter det starkaste helårsresultatet i tidningsbranschen för 2014. Rörelseresultatet före räntor, skatter, nedskrivningar och avskrivningar uppgår till 237 MSEK (287).
Resultaträkningen rymmer stora strategiska satsningar under 2014 som Aftonbladet TV och lokal annonsering.

Aftonbladets publik är större än någonsin i historien och vår totalräckvidd ökade med 8 procent under 2014. I december 2014 var Aftonbladets totala dagliga räckvidd 3 384 000 läsare.
Fördelningen per utgåva fördelade sig enligt följande en genomsnittlig dag i december:

Mobilen: 1 881 000 läsare per dag. En ökning med 27 procent.
Desktop: 1 727 000 läsare per dag. En ökning med 5 procent.
Aftonbladet TV: 883 000 startade strömmar per dag. En ökning med 27 procent.
Papperstidningen: 677 000 läsare per dag. En minskning med 13 procent.

Detta gör Aftonbladet till Sveriges största nyhetsmedia i samtliga kanaler – print, online och online TV.*

Den högsta totala dagliga räckvidden i Aftonbladets historia nåddes under September månad med 3 403 000 dagliga läsare. Den viktigaste förklaringen till rekordet var Aftonbladets bevakning av Riksdagsvalet.

Också det viktiga måttet sidvisningar ökar för Aftonbladet. Sidvisningar mäter användarnas engagemang i Aftonbladet och är centralt för annonsaffären eftersom det bygger ett onlinemedias annonslager. Under 2014 ökade antalet sidvisningar per vecka för Aftonbladet på mobil och desktop från cirka 170 miljoner till 190 miljoner.**

Aftonbladets annonsintäkter online visar en tillväxt på helåret på 15,8 procent.

Ökningen drivs främst av annonsintäkter i mobilen, men även desktop visar tillväxt. De digitala användarintäkterna i form av Aftonbladet Plus ökade omsättningen med 33,6 procent under fjärde kvartalet 2014 jämfört med motsvarande period under föregående år.

Aftonbladet Plus nådde under 2014 en kundbas på över 200 000 betalande digitala prenumeranter.

Intäktsökningen online kompenserar inte fullt ut för den resultatminskning vi har i print till följd av minskande printupplaga. Aftonbladet genomförde därför ett besparingsprogram om cirka 40 miljoner kronor under slutet av 2014 som ska få effekt 2015.

Affärsområdet Schibsted publishing rymmer utöver Aftonbladet bolagen TV.nu, Klart.se, Omni, Politism, Bokon, The Youway, Allt om Stockholm och Viktklubb. För helåret 2014 uppgår affärsområdet Schibsted Publishings intäkter till 2 203 MSEK, en minskning med 1,3 procent jämfört med 2013.

Annonsintäkterna online steg med 10,2 procent. EBITDA för det nya affärsområdet för 2014 är 234 MSEK (308). Det resultatet är något lägre än förväntat. Resultatet belastas av nya, strategiska satsningar som ännu inte bidrar resultatässigt.

Bland bolagen i affärsområdet kan det noteras att TV.nu och Klart.se har goda EBITDA-marginaler på helåret och att Klart.se har en stark omsättningstillväxt på 26,3 procent. De nya strategiska satsningarna på startup bolagen Omni och The Youway belastar ännu affärsområdets resultat negativt.

Kostnaderna inom Schibsted Publishing var för helåret enligt plan. De aktiviteter som beslutades och genomfördes för att sänka kostnaderna har gett beräknat och önskat resultat under 2014.

* Källa: SIFO Orvesto Total. ** Källa: KIA Index.
  • Tjänstgörande redaktörer: Stefan Sköld, Sandra Christensen och Marlon Appelgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB