Startsida / Inlägg

Aftonbladet testar Facebooks ”Instant articles”

av Jan Helin

Omvärlden för mediebolag förändras snabbare än någonsin tidigare.
Aftonbladet har sedan vi ”gick online” 1994 varit väldigt framgångsrika på att ta vara på de nya digitala möjligheterna.

Det har gjort Aftonbladet unikt i världen. Aftonbladet har i dag totalt över 3,5 miljoner läsare – varje dag. Det är nästan varannan svensk varje dag och är en unik räckvidd för ett nyhetsmedia. Men det verkligt unika jämfört med nyhetssajter i hela världen är att hela 80 procent av Aftonbladets besökare kommer direkt till Aftonbladet – inte via någon rekommendation på sociala medier.

Det gör att vi tagit positionen som Sverige primära nyhetskälla online. Stället dit flest svenskar går först för att datera upp sig på nyheter. Vi har nått dit genom att konsekvent jobba mot vårt löfte till våra användare:

”Aftonbladet ska vara Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats för alla som gillar att vara uppdaterade.”

En av de viktigaste anledningarna till att Aftonbladet håller positionen som Sveriges primära nyhetskälla är vår vilja att först testa ”det nya”, vare sig det heter internet, smart phone, padda eller sociala medier. Det är först när vi testat som vi kan ta beslut om hur vi bäst ska hantera detta ”nya” så att det gynnar våra användare, läsare och tittare. Om det gör oss mer engagerande och om det stärker vår position.all

I dag heter det nya ”Instant article” och är en ny produkt på Facebook. Därför kan vi i dag berätta att Aftonbladet under en testperiod kommer att gå in i Facebooks ”Instant article”.

Den sociala plattformen har bjudit in ett antal globala och lokala aktörer att publicera sitt innehåll direkt på Facebook. Tidigare har bland andra New York Times, Washington Post, The Guardian, BBC, Bild och Buzzfeed ingått i detta samarbete med Facebook.

Det är inget självklart beslut. På många sätt utmanar en produkt som Instant articles Aftonbladets position som primär nyhetskälla. Men den digitala världen är full av uppbrytande och utmaningar. Den som stannar upp och väljer att inte testa har hittills förlorat. De som testar och noga mäter konsekvenserna har hittills vunnit.

Facebook når en miljard användare i mobilen – varje dag. Man kan argumentera för om Facebook är en plattform eller infrastruktur på internet på samma sätt som Google. Det finns förstås flera utmaningar med Facebooks storlek, men för att möta dessa behöver vi först förstå dem – från insidan.

Aftonbladets test med Instant article innebär rent konkret att ett urval av Aftonbladets innehåll kan läsas utan att lämna Facebooks app. Detta innehåll kommer att ha samma grafiska profil som Aftonbladets innehåll på våra egna plattformar, men innehållet kommer att laddas upp lite snabbare än om vi länkar det från Facebook.

I USA pratar branschen om en skillnad på uppemot åtta sekunder mellan en länk till en sajt och en Istant article på Facebook. Så kommer det inte att vara med och på Aftonbladet. Vi har redan i dag en av världens snabbaste nyhetssajter och jobbar ständigt för att underlätta läsarnas väg till vårt innehåll.

Aftonbladet kommer att erbjuda ett särskilt urval av artiklar på Instant articles. Vilken typ av innehåll det är kommer att märkas så småningom, men det är en del av en noga genomtänkt strategi för hur vi distribuerar vårt innehåll. Om vi lyckas blir Facebook en intressant partner och hjälper oss i kampen om positionen som Sveriges primära nyhetskälla online. Om vi misslyckas får vi tänka om. Snabbt.

Parallellt med experimenterandet på Facebook fortsätter vi att investera tungt i utveckling av våra egna medieplattformar. Vi gör detta tillsammans med Schibsteds övriga publicistiska bolag för att mer fokuserat börja utveckla gemensamt på gemensam plattform. Den satsningen är utan tvekan den största investeringen för framtiden för skandinaviska medier just nu. Om vi lyckas kommer den lösningen att kunna resa långt utanför Sveriges och Norges gränser.

Vi gör detta utifrån en unik styrkeposition – Aftonbladet har i dag lika stor daglig digital räckvidd som Facebook i Sverige. Det kan inget annat mediehus säga. I världen.

Tillsammans med våra extremt skickliga systerbolag i Schibsteds online ekosystem som Blocket, Prisjakt, Let’s Deal, TV.nu och Klart.se bygger vi nu på något unikt.

To be continued…

  • Tjänstgörande redaktörer: Hans Österman och Wayne Seretis
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB