Sportlov…
avSitter i bil till Norge i dag och därefter i skidstuga. Ska åka skidor med ungarna på Sportlov. Mina blogginlägg kan därför komma mer sporadiskt än vanligt denna vecka.
Sitter i bil till Norge i dag och därefter i skidstuga. Ska åka skidor med ungarna på Sportlov. Mina blogginlägg kan därför komma mer sporadiskt än vanligt denna vecka.
Kul fredagsfika på redaktionen i dag. Vi hyllade medarbetarna bakom den senaste tiden prisregn över Aftonbladet. Kolla in den här listan på pristagare och nominerade efter bara två månader av 2010:
Claes Petersson och Camilla Sundell – nominerade till Guldspaden för granskningen av jobbcoacherna.
Glada vinnare är de allihopa. Från vänster: Jessica Ritzén, Magnus Wennman, Emma Rigmorsdotter, Claes Petersson och Camilla Sundell. (Alla kunde inte vara med på bild då flera av pristagarna är i Vancouver för att rapportera om OS, eller ute på andra jobb.)
Hur ska journalistik betalas i framtiden? Nej, tyvärr. Vi kan inte påstå att vi knäckt den frågan ännu. Men Aftonbladet introducerar denna vår en rad nyheter som i vart fall är en början på ett svar.
Inom ett par veckor kommer vi att erbjuda er läsare ett snabbare och lättare sätt att få tillgång till exklusivt material på nätet. Nästa vecka är det smygpremiär för den nya betalningsmetoden. I princip går det till så att du lägger in ditt kontokortsnummer i en säker tjänst hos oss. Nej, du kan vara lugn. Det är inte vi på Aftonbladets redaktion som hanterar kontokortsnumren. Det gör välrenommerade PayEx för internetbetalningar. När du gjort det tar det bara några klick att köpa vårt exklusiva material styckevis.
Den nya betalmodellen är en utveckling av vår framgångsrika prenumerationstjänst Plus. Plus har sedan starten 2003 utvecklats till en framgångsrik affär där idag 115 500 medlemmar betalar 29 kronor per månad eller 299 kronor per år, för att få tillgång till exklusivt journalistiskt material.
Prenumeranterna väljer fritt bland exklusiva artiklar och fördjupningar, guider och kartläggningar samt unika erbjudanden från Aftonbladet och samarbetspartners.
Från och med nu blir allt detta material också tillgängligt för den som spontant bara vill köpa en artikel eller till exempel en av de över 200 reseguiderna.
Medlemmarna i Aftonbladet Plus laddade förra året ner nästan 300 000 resguider och drygt 350 000 guider av annan art, alltifrån vinterdäckstest till Michael Jackson-bilagor. Bland det journalistiska materialet som Plus-medlemmarna erbjuds som läsning är bland annat travtips med Stig H Johansson, sex- och relationsartiklar, ekonomiska kartläggningar och träningsartiklar bland det mest lästa materialet.
Så här snygga är våra fyra nya tidningar som vi lanserat de senaste fyra veckorna. Vi tar dem från vänster:
• Ny huvudtidning på Söndagar. Ett helt nytt innehåll med ett eget avslöjande eller granskning och extra mycket läsning på söndagar. Vi plockar upp människorna bakom de stora händelserna i veckan, skriver hela storyn om veckans mest omtalade nyhet. Du får också mycket mer pyssel och quiz – och allt på finare vitare papper än vi använder till vardags.
• Ny Söndagsbilaga. Vår nya söndagsbilaga riktar sig tydligare till en kvinnlig målgrupp. Du möter aktuella personer i avslappnade och fördjupande intervjuer, hittar artiklar om relationer, reportage resor, vin, kläder och mycket annat som gör Söndagar till mysiga tidningsdagen.
• Brud&Bröllop. Vi ger oss in i magasinens glansiga värld på allvar. Vårt vackra Brud&Bröllops magasin är den första i raden av nya magasin som vi kommer att testa under året. Prisvärt och lyxigt. PÅ pressbyrån hittar du fortfarande Brud & Bröllop. Den är det första magasinet vi säljer under flera veckor, inte bara i vårt vanliga tidningsställ. Du hittar den i magasinshyllan.
• OS Bibeln. Rosa Sportbladet är en klassiker på svenska tidningsmarknaden. Det är Sveriges i särklass största, bästa och mest kunniga dagliga sporttidning. Vår fenomenala sportredaktion kan ännu mer. Inför stora mästerskap, säsongsstarter i de stora sporterna kommer vi att ge ut genomarbetade magasin fullpackade med läsning och service för att du ska få ut max av din favoritsport. OS Bibeln blev en knallsuccé. Mer kommer!
De här fyra utvecklingarna är början på vad vi tror är framtiden för Aftonbladets papperstidningar. Genomarbetade nyhetstidningar som ger dig nyheter och fördjupning den dag du har tid att läsa. Magasin som ger dig underhållning och avkoppling när du så önskar. Är vi på rätt spår? Maila mig – jan.helin@aftonbladet.se – dina synpunkter om hur du tycker Aftonbladet på papper kan bli ännu bättre. Inom kort kommer vi att lansera en rad digitala nyheter.
Vårt Rosa lag i Kanada har gjort en fullkomligt fenomenal bevakning av OS. Nu kommer siffrorna som bevisar det. Före OS satte Sportbladet upp ett osannolikt mål:
Sportbladet.se skulle ensamt gå om hela expressen.se under OS. I dag kom resultatet: Sportbladet.se hade under förra veckan mer trafik än hela expressen.se! Bedriften förefaller vara större än vi från början trott. Om vi förstår KIA index rätt så räknar Bonniers tre kvällstidningar Expressen, GT och Kvällsposten ihop sin trafik på nätet, trots att det är tre olika domäner. (expressen.se + gt.se + kvp.se).
– Våra OS-satsningar har slagit väl ut och vi har fått kanalerna print, nät, mobilt, webb-tv och magasin att arbeta som en enda lagmaskin. Det är också glädjande att våra satsningar har bidragit till ökade intäkter i samtliga kanaler, säger Sportbladets affärsområdeschef Pontus Ogebjer.
– Det är extra kul att vår nya OS-satsning i webb-tv, Jenny Calling, har blivit en storsuccé. Ser vi sen till papperstidningen så hade tidningarna Expressen, GT, Kvällsposten tillsammans drygt 100 000 fler läsare enligt Orvesto än Sportbladet innan OS… Matchen förra veckan kan ha slutat 5-0 till Sportbladet, funderar Sportbladets chef Per Karlsson.
Matchfakta: RESULTAT: SPORTBLADET-EXPRESSEN: 4-0.
MÅLSKYTTAR:
1-0: Sportbladet.se som hade 2, 492 miljoner unika besökare. Hela expressen.se inkluderat sport, nyheter, nöje, webb-tv nådde drygt 2, 361 miljoner unika besökare.
2-0: Sportbladet mobilt som nådde knappt 200 000 unika besökare. Här är det W.O. Expressen redovisar inte sina siffror i mobilen.
3-0: Sportbladet TV som ensamt hade mer än dubbelt så många tittare som hela Expressens TV med sport, nyheter och nöje inkluderat.
4-0: OS-bibeln har enligt prognos nått fyra gånger fler läsare än Expressens OS-bilaga och ensamt bidragit med ett resultat på 1,5 miljoner kronor till Aftonbladet.
PS. Det var rekordslakt över hela linjen förra veckan. Nytt rekord för sajten aftonbladet.se med 5 520 785 unika besökare (1,2 miljoner fler unika besökare än motsvarande vecka förra året!). Nytt trafikrekord för Aftonbladet webb-TV med 1 809 503 unika besökare samt nytt rekord för Aftonbladet mobil med 280 858 unika besökare.
Även förra veckan blev en 5-miljonersvecka! I morse stannade räkneverket på 5,12 miljoner unika webbläsare på aftonbladet.se för förra veckan.
Sportbladets lysande rapportering från Vancouver är en klar trafikdragare. Sportbladet är nu mycket nära att ensamma dra 2 miljoner unika besökare på en vecka.
OS drar också Webb-TV tittare. 728 000 unika webbläsare bara på vår Web-TV sport förra veckan är rekord.
Vår allmäna Webb-TV slog nytt dygnsrekord – och detta på en lördag. 516 000 unika webbläsare på ett dygn. En läsarfilm var det som drog mest, där poliser pressade en ung man i tunnelbanan.
Vår satsning på betalt innehåll på PLUS visar tillväxt! Och Allt om Stockholm ligger på på fortsatt höga nivåer 348 000 förra veckan var rekord och en ökning med 178 procent mot samma period i fjol.
Går det att sälja tidningar i denna digitala våg. Ja, absolut. Inga siffror för 2010 är reviderade ännu, men vår OS Bibel har sprängt även våra mycket högt satta mål. Och tidningsförsäljningen i februari är bättre än den kalla tröga januari.
Så hände det som alla visste var priset för svensk militär insats i Afghanistan. Unga svenska liv förloras.
Kapten Johan Palmlöv, 28 från Sundbyberg och löjtnant Gunnar Andersson, 31, från Frösön utanför Östersund är döda.
Oavsett vad du anser om kriget och Sveriges insats i Afghanistan: Minnet över Johan Palmlöv och Gunnar Andersson ska hedras. Deras anhöriga visas respekt.
De har lagt sina egna liv som insats för något de trott på – att militär närvaro krävs för att skapa fred i Afghanistan. Det gäller alla svenska soldater på plats. Efter den svenska förlusten i helgen lär debatten komma igång igen. Är det rätt eller fel att Sverige är i Afghanistan?
Det är en viktig debatt som bör föras utan skygglappar och utan omskrivningar. Sverige deltar i krig under Natobefäl. Rimligheten i det bör debatteras. När Aftonbladet i höstas skildrade Afghanistankonflikten lät vi olika röster komma till tals om för eller emot. Mycket av retoriken från politiskt och militärt håll då handlade om Sverige faktiskt är i krig, eller om det är frågan om FN-sanktionerad militär närvaro på inbjudan av regeringen i Kabul.
Är det en viktig distinktion, eller bara omskrivningar beroende på vilken uppfattning man har? I stundens allvar i går märktes ett skifte i ordval mot större klarhet om vad Sverige egentligen gör i Afghanistan.
– Vi är ute i ett krig och vet att det kommer bakslag, sade ÖB Sverker Göranson till Dagens Nyheter.
– Vi är inget neutralt land längre. Vi har tagit ställning, sade försvarsminister Sten Tolgfors till Aftonbladet.
Debatten om vad Sverige faktiskt gör i Afghanistan lär fortsätta. Men låt oss rikta den debatten åt rätt håll. Det vill säga mot de politiska beslutsfattarna. De svenska soldaterna i Afghanistan bör visas vårt oreserverade stöd.
Det finns ibland i debatten undermeningar av typen att de svenska soldaterna är äventyrare som naivt söker äventyr och spänning i Afghanistan. Jag tycker inte om den underströmmen. Den som bemödar sig med att läsa intervjuer med de svenska soldaterna hittar något mycket tydligare. En genuin tro på en insats som inte handlar om egennytta. Det är ett engagemang jag känner stor respekt för.
Hur ser den svenska segern i Afghanistan ut? När är målet för det svenska engagemanget i kriget uppnått? Av resepkt för de som riskerar sina liv i Afghanistan bör den frågan ges ett glasklart svar.
Vad gör man just hemkommen från Stora Bloggpriset om inte bloggar… Det var en fantastiskt trevlig kväll på Nalen. Minglet är nog mediasveriges roligaste. Politiskt engagerade människor, tekniknördar, alldeles vanliga människor med något att berätta, sportbloggare och smarta unga entreprenörsbrudar inom mode i outfits som sprakar mot journalisters ofta mindre… genomförda klädstil. Alla upprymda av att bara få träffa varandra i verkligheten.
Magiskt!
Kvällens genombrott: Farmor Gun som fick hela Nalen tyst med sin ampra, exakta formuleringskonst. Hon klev under taklyftande jubel fram som Sveriges nya Marit Paulsen. Hon vann kategorin Politik och Samhälle. Kolla Farmor Gun här.
Kvällens inspiratörer: vinnarna av Kultur&Nöje med sina sjukt kreativa 365 saker att göra. Kan inte låta bli att spontangilla Navid Modiri, trots att han säger kvällstidningar är en del av ondskans axelmakter. Kolla in 365 saker här.
Kvällens jag-ska-bara-mata-ungen-först: Emma Fexeus som omtumlad stapplade in från scenen bakifrån för att ta emot priset för årets Design&inredning efter att ha get sin bebis mat bakom kulisserna. Kolla in Emmas designblogg här.
Kvällens vi gjorde det igen: Prylbloggen Moderskeppet som vann kategorin Prylar&Teknik för andra året i rad. De visade på en tydlig bloggtrend; kollektiv som samlas kring gemensamt intresse. Kolla in Moderskeppet här.
Kvällens starkaste värme i hjärtroten: När Gunnar Skarland fick priset för bästa Vardagsliv&fritid för sin blogg Heja Abbe. Det är en alldeles otroligt fin och välskriven blogg om Gunnars son Abbe som föddes med ett medfött hjärtfel och kromosomavvikelse. Det är en blogg om en fars villkorslösa kärlek till en fantastisk kämpe. Två ord till er som inte läst den: Läs den. Heja Abbe hittar du här.
Kvällens kaxigaste: Frankie och Ida-Marie bakom bloggen Bara ben på Glenn Hysén som vann kategorin Sport. Det är en blogg med så fräck attityd att vi bara måste kräva en bloggbattle mellan Robert Laul och Bara ben… Det kan bli en klassiker. Kolla in Bara ben på Glenn Hysén här.
Kvällens coolaste svar: Modebloggerskan Kenza vann årets Mode. Hon får frågan av TV 4-programledaren Jenny Östergren: Och mycket pengar tjänar du också, eller? Kenzas svar:
– Eh… ja.
Grattis alla vinnare! Ni skriver grymma bloggar.
Aftonbladets hederspris gick förra året till bloggkollektivet bakom FRA kampanjen. I år tittade vi åt ett helt annat håll och beslöt att ge priset till en bloggare som varit nere med sociala medier från dag ett och verkligen utvecklat bloggen. När han använde bloggen till att hantera den diplomatiska krisen som uppstod då Israels regering krävde att Sveriges regering skulle fördöma en artikel i Aftonbladet var det inget mindre än blogghistoria och ett mycket konkret lyft av bloggen till en ny nivå.
Priset gick till Carl Bildt. Han föreföll genuint glad för priset. Hans blogg Alla dessa dagar hittar du här.
Jag hade ett längre samtal om bloggar, medier och politik med Carl Bildt som du kan se här.
Bildts resschema gjorde att han inte kunde närvara på galan. Paris, Riga, Stockholm, München och Mexico City – enbart denna vecka… Denna kväll var Carl Bildt i Riga och vi hade hoppats ha med honom via Skype, men timingen funkade tyvärr inte.
TV-4 programledaren Jenny östergren gjorde ett superproffsigt jobb som konfrencier. Henrik Schyffert inledde galan med ett briljant anförande om det skrivna ordet.
Tack alla som jobbat med Stora bloggpriset i år för en fantastisk kväll. Vi syns nästa år!
Från och med i dag startar vi en ny redovisning av hur många som läser Aftonbladet. Under avdelningen Aftonbladet i siffror hittar du alltid de senaste uppgifterna om:
• Aftonbladets totalräckvidd.
• Räckvidd för nätet.
• Trafik på nätet.
• Räckvidd för tidningen.
• Upplaga för tidningen.
• Trafik på Web-TV.
• Trafik på mobilsajten.
Så fort vi får nya siffror kommer vi att uppdatera dem direkt på Aftonbladet i siffror. Du hittar länken till Aftonbladet i siffror direkt under min blogg, alltid längst ner till höger på aftonbladet.se.
Detta ersätter den tidigare oregelbundna och ofullständiga redovisningen i papperstidningen. Fördelarna är uppenbara. Siffrorna är nu ständigt tillgängliga på ett och samma ställe för de intresserade och ständigt aktuella.
Detta gör Aftonbladets redovisning till den mest transparenta i branschen.
Det är vårt sätt att möta den genomgripande strukturomvandling som pågår i mediabranschen. En utveckling som drivs av nya beteenden hos våra läsare. Vi har i dag långt fler läsare i våra digitala utgåvor än på papper. Kvällstidningen Aftonbladet på papper har fortsatt högst intäkter. Både print och web är i dag lönsamma för Aftonbladet. I detta nya, snabbt föränderliga medielandskap krävs öppenhet och tydlighet. Främst för att vi vill ge våra annonskunder bäst möjliga hjälp att navigera i denna sköna nya värld. Men också för att vi själva ska lyckas fokusera på rätt utmaningar.
Varje dag läser 2,5 miljoner svenskar Aftonbladet. Det är fler än någonsin i historien och nästan en miljon fler än någon annan svensk tidning.
Aftonbladet har tagit ledningen på den svenska tidningsmarknaden genom ständig utveckling. Vår nya redovisning av räckvidd, upplaga och trafik är ett led i den utvecklingen. Det är ett första steg vi nu tar efter diskussioner med aktörer i branschen. Diskussioner som kommer att fortgå under den närmsta tiden för att förbättra servicen på Aftonbladet i siffror.
Det är något fullständigt fundamentalt som händer på nätet dessa dagar. Aftonbladet fortsätter att slå alla svenska rekord för mediasajter på nätet. För två veckor sedan sprängde vi “drömgränsen” 5 miljoner unika webbläsare på en vecka. Nu har vi siffrorna för förra veckan:
5 204 187 unika webbläsare! Ny rekordvecka och en putsning med 146 000 unika webbläsare!
Det innebär en ökning av trafiken med 5 procent från förra veckan och ökning med hela 22 procent jämfört med motsvarande vecka i fjol (v4 2009).
Nyheter och annat som dragit mest läsare förra veckan:
• Snöovädrena. Partiledardebatten. Äventyraren och TV-profilen Mikael Reuterswärds död. Polischefen Göran Lindbergs dubbelliv. Direktrapporteringen från Apples lansering av iPad. Ingvar Oldsbergs palaver på flygplatsen. Flygkraschen i medelhavet.
• Succéprogrammet Schulman show drog ensamt över 300 000 unika bara under fredagen och lördag. Bloggarna Silly Season, Att vara Charlie Schulmans pappa, Thomas Ros och Sofi Fahrman oh Robert Collin drog också mycket starkt.
Unika webbläsare är ett mått på hur många unika browsers som besökt sajten. Det är ungeför som ett upplagemått på en tidning, det säger inte hur många som faktiskt läst Aftonbladet. För att få reda på hur många svenskar som faktiskt läst Aftonbladet måste man gå till räckviddsmätningar. Den görs av Sifo och heter Orvesto Internet. Också här är det nytt rekord.
Veckoräckvidden i December månad (senast tillgängliga siffra) ökar med 19 procent jämfört med I fjol. Det betyder följande:
3 462 000 svenskar I åldern 15 – 79 år läste Aftonbladet på nätet per vecka under December månad. Svindlande!
Veckossiffran för mobil.aftonbladet.se ännu inte uppdaterad, men vi har gott hopp om rekord även där.
Ett annat och lika intressant rekord är antalet artikelkommentarer. I förra veckan publicerade vi 25 000 artikelkommentarer. Mest kommenterat var partiledardebatten. Inför stora bloggpriset imorgon är det också kul att konstatera att bloggtrenden fortsätter att växa. Vi hade mer trafik I bloggarna än någonsin tidigare under förra veckan.
Med så många läsare som Atonbladet har är det mycket viktigt att kunna visa till undersajter med mer nischat intresse och innehåll. Det är viktigit för våra läsare som hittar intressant innehåll och viktigt för våra annonsörer som når läsare inom områden de är intresserade av. Vi har därför jobbat mycket aktivt med hur vi presenterar det vi kallar pilramen (spalten till höger på sajten.) Det har gett mycket bra resultat. Våra underavdelningar Wendela, Kropp & Hälsa, Sofis mode, Viktklubb, Bil, Resa, Kultur, Mitt klipp, Blogg och Pryl ökade alla förra veckan.
Just nu jobbar vi för att utveckla vårt betalda innehåll på sajten. En utveckling vi har gemensamt med världsdrakar som New York Times och hela Newscorp-koncernen. Men en utveckling som av andra mediesajter i Sverige är märkvärdigt eftersatt. Vi ser en liten ljusning här också, men för tidigt ännu att skirva hem om. Men det är ett viktigt fokus i den uppenbara strukturomvandling som mediabranschen går igenom och som rekordsiffrorna beskriver.