Jens Peterson

Jens Petersson bloggar om nöjesvärlden

Startsida / Inlägg

Att sälja lösnummer

av Jens Peterson
sida.jpg

En konstig kritik mot kvällstidningar är att vi gör det ena eller andra för att sälja lösnummer.

Det är som att skälla på H & M för att de vill att folk ska köpa deras kläder.

Varje dag gör vi en tidning som vi hoppas att folk ska köpa och läsa. Det har Aftonbladet gjort sedan 1830.

I dag betalar man 11 kronor och då får man den här fredagen huvudtidningen, plus Nöjesbladet och Sportbladet. Den som lägger till 10 kronor får även veckotidnngen Klick!

Allt som står i tidningen finns där för att vi tror att läsarna ska tycka det är intressant och lockande. Få läsarna att köpa tidningar. Så fungerar alla tidningar.

Affärsidén med tidningar, och tidskrifter, är att folk ska köpa dem.

Lösnummer?

Ja, vi som gör tidningar väntar oss att människor köper en tidning. Enstaka nummer. Det är det normala. Tanken är att tidningsläsaren inhandlar sina exemplar ett i taget. En och en. Lösnummer.

Det vore mer begripligt om någon var upprörd för att vi försökte sälja tidningar buntvis, säg fem och fem.

Men nej. Kvällstidningar köper man en och en.

Morgontidningar säljer en del av sin upplaga via prenumerationer. Blir folk upprörda över det också? Får Dagens Nyheter s medarbetare sådan kritik: ”Ni har en serie väldigt långa artiklar om den svenska skolan! Era cyniska svin! Det gör ni bara för att sälja prenumerationer!”

Morgontidningarna kan man också köpa styckvis, om man till exempel vill ha dem en särskild dag i veckan. Därför har morgontidningar löpsedlar. Detta är för att de vill sälja lösnummer.

Jag har svårt att förstå hurr det kan vara provocerande. Jag tycker det är ganska naturligt att de som gör tidningar vill att läsarna ska köpa dem. En och en. 

Det är som en sketch ur Monty Python. Man ser en vrålande John Cleese som blir allt rödare i ansiktet:

Ni har korsord i tidingen! Det är bara för att ni vill sälja lösnummer!

Ja.

Ni publicerar  den allsvenska fotbollstabellen! Det är bara för att ni vill sälja lösnummer!

Ja.

Ni recenserar den svenska dokumentären ”Mammas comeback”! Det är bara för att ni vill sälja lösnummer!

Ja.

H & M vill sälja kläder och IKEA vill sälja inredning. Tidningar vill sälja tidningar. 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB