Vi är exklusiva?
avDet här kändes lite mysko redan när det damp ner i mejlboxen.
Familjen Diebolt-Vallois har valt ut Sverige som första land i världen att få erbjuda den kritikerrosade champagnen Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2006 (99414). Den 2 september gör 840 flaskor av champagnehusets stolthet entré i Systembolagets exklusiva sortiment. För den som är snabbt ute, betalar 599 kr för en flaska och korkar upp väntar en minnesvärd smakupplevelse som kan beskrivas som delikat, komplex och intensiv. För den som kan vänta ger champagnen största möjliga utdelning efter några års lagring.
Har valt ut? Som första land i världen? Exklusiva sortiment? Minnesvärd upplevelse?
Men vänta nu! Har vi alltså valts ut att bli konsumenter av en sorts bubbel? Är det inte det som är själva poängen med att tillverka bubbel (eller allt annat också för den delen) av sannolikt god kvalitet, att man ska sälja det? Om det nu är så exklusivt att bli utsedd till konsument av familjen Diebolt-Vallois grejer, varför vänder de sig då till just Sverige.
Jag anar ugglor i mossen. Jag känner mig inte ett dugg exklusiv. Vill de inte bara kränga svindyr skumpa med ett PR-trick? Tror jag ska köpa en flaska Freixenet cava för 79 spänn bara för att vara obstinat.