En gris med två trynen
avVad man säger och vad man gör är inte samma sak. Som när svensken inför grillsäsongen säger (i flera undersökningar jag sett, bland annat den årliga från ICA) att han/hon (jag har fortfarande svårt för hen-ordet) tänker marinera köttet själv. Alltså, 90-95 procent säger att de marinerar köttet de tänker grilla själv. De sätter en stolthet i det dessutom. Men detta rimmar dåligt med försäljningssiffrorna från livsmedelskedjorna som visar att upp emot 80 procent av allt grillkött som säljs är färdigmarinerat. Av det kan man väl inte dra annan slutsats än att det är lätt att snacka och vara tuff, men när det kommer till att göra slag i saken, ja då viker vi ner oss.
Ungefär så låter det också inför julhandeln. Den ekologiska julskinkan är på ”stark frammarsch” och hela 35 procent av befolkningen (se nedan) vill ha ekologisk julskinka på julbordet. Men försäljningen av densamma stannar vid häpnadsväckande låga 3 procent. 32 procent av oss är alltså tuffa i snack, men inte så tuffa när det kommer till kritan. Men tydligen är hoppet inte ute för oss, spår Mats Schörling.