Vid Tjerepanovs sida
avDen 13 oktober 2008.
Efter att ha segnat ihop i Avangard Omsks avbytarbås dödförklaras Aleksej Tjerepanov klockan 22.55 lokal tid på ett sjukhus i Tjechov. Senare framkommer uppgifter om att den medicinska utrustningen inte fungerat som den skulle och att ambulansen redan lämnat arenan när Tjerepanovs hjärta slutade slå.
En månad hade då gått sedan den första pucken släpptes i KHL.
Vem skulle i fortsättningen vilja spela i en liga där ambulanspersonalen inte finner det nödvändigt att stanna i arenan tills matchen är slut?
Många, skulle det visa sig.
KHL repade sig, tog tag i säkerheten i arenorna och har planenligt växt för varje år.
Den 7 september 2011.
En av passagerarna ombord på planet som kraschade i Jaroslavl var Lokomotivs reservmålvakt Aleksandr Vjuchin. Han blev 37 år. I morgon kommer han att begravas i Omsk, staden där han spenderade tio år av sin ishockeykarriär. Hans gravsten kommer att placeras i närheten av Aleksej Tjerepanovs.
Vem kommer i fortsättningen vilja spela i en liga och ett land där det inte känns säkert att resa till bortamatcherna? Där skräckhistorier om flygfärderna nu fått ett statuerande exempel som kommer att ligga kvar i medvetandet i decennium framöver.
Som den före detta Detroit Red Wings-målvakten Manny Legace, som spelat i både Ryssland och Tyskland, säger till Montreal Gazette:
”Jag personligen anser att det är bättre att spela för 100 000 dollar i Schweiz eller Tyskland än 200 000 i Ryssland.”
” I hockeyn fungerar det så att om du vill spela så måste du flyga, fastän många spelare hatar att flyga. Det som dock är intressant är att det är de ryska spelarna som avskyr det mest. Larionov gillade inte att flyga, samma sak med Fjodorov och Datsiuk gillar det inte heller. Kanske beror det på erfarenheterna från att flyga i Ryssland?”