Svårare upptäcka rattfyllerister
av
På fem år har nästan var fjärde trafikpolis försvunnit.
Och med den nya omorganisationen har trafikpolisens grupper avvecklats.
– Färre kontroller av rattfyllerister, färre kontroller av tung trafik – det kommer att drabba vanliga människor, säger Mats Claesson, Nacka, en av de allt färre trafikpoliserna.
För fem år sedan fanns 558 trafikpoliser i Sverige. I juni förra året var antalet nere i 432.
Och genom den stora omorganisationen har trafikpolisgrupperna avvecklats.
Det har bland annat lett till att antalet tagna utandningsprover på våra gator och vägar blivit mycket färre.
Totalt i landet, i januari 2015, var antalet 123 592.
I januari år på var siffran nere i 46 000, enligt polisens officiella uppgifter.
Rattfyllerister har nu mycket större chans att undgå upptäckt. Samma sak gäller fortkörare, förare av lastbilar som kör med överlast, utslitna däck, eller har undermålig lastsäkring.
Mats Claesson i polisregion Stockholm Syd berättar att det bara sista halvåret börjat bli mycket mer aggressiv och farlig körning:
– Nu är jag ensam trafikpolis i Nacka-Värmdö-Tyresö, och det ser så ut ungefär i de flesta distrikt. Det är en eller två trafikpoliser vid varje istället för en grupp. Men nu börjar man backa och försöker sätta ihop en trafikgrupp i Syd.
Som exempel för egen del nämner han att det varit särskild koll på de yngre vägtrafikanterna.
– Vi på trafiken har tidigare jobbat jättemycket med problemområden i Nacka-Värmdö med A-traktorer, Epa-traktorer. Och det säger sig självt – ska jag ensam hålla på med det, kommer det fallera. Allting kommer bara att öka.
Specialgrupperna för trafik och narkotika jobbar nu i den nya organisationen med allt. Något som polishumorn med underliggande allvar beskriver som: ”Allpoliser blir halvpoliser”.
– Nu är det ingripandeverksamheten som gäller – för alla, säger Mats Claesson som tillägger att det är svårt att få ihop personal till alla pass där han arbetar. Och att det ser än svårare ut nästa planeringsperiod, till sommaren när det är tid för semester.
Han säger att det knappt längre finns någon tid för brottsförebyggande arbete, exempelvis vara ute i skolor och ungdomsgårdar. Nu går arbetstiden åt till att rycka ut och ”släcka bränder”, åka på jobb som delas ut från kommunikationscentralen.
Under 2014 omkom grovt sett en trafikant i veckan på grund av olycka där en tung lastbil varit inblandad. Mångdubbelt fler blev skadade.
Just kontrollen av tunga lastbilar hinns inte med som tidigare. Det öppnar för ökat fusk som redan förekommer inom åkeribranschen, där allt fler transporter sker med underbetalda chaufförer och utländska åkerier.
Antal personer efter svårighetsgrad och år | ||||
---|---|---|---|---|
År | Död | Svårt skadad | Lindrigt skadad | Okänd skadegrad |
2005 | 61 | 201 | 1016 | 175 |
2006 | 83 | 235 | 1376 | 307 |
2007 | 92 | 235 | 1245 | 233 |
2008 | 72 | 204 | 1041 | 220 |
2009 | 45 | 162 | 851 | 139 |
2010 | 41 | 215 | 1126 | 171 |
2011 | 46 | 132 | 885 | 78 |
2012 | 41 | 180 | 880 | 75 |
2013 | 30 | 150 | 863 | 63 |
2014 | 55 | 163 | 786 | 72 |
Totalt | 566 | 1877 | 10069 | 1533 |
En annan trafikpolis från mellersta Sverige, som vill vara anonym, säger i ett mejlat inlägg:
Så här ser minskningen av antalet trafikpoliser ut fördelat på de olika polisregionerna
Förändring 2010/ juni 2015
Sverige: Från 558 till 432
Bergslagen: Från 59 till 37
Mitt: Från 60 till 51
Nord: Från 62 till 43
Stockholm: Från 115 till 88
Syd: Från 105 till 80
Väst: Från 88 till 75
Öst: Från 69 till 58
Källa: Polisen
Malin Näfver, pressekreterare vid kommunikationsavdelningen vid Polisen kommenterar tabellen över antalet trafikpoliser.
– Det är de aktuella siffrorna, men då ska man också känna till att detta gäller de poliser som har en särskild trafikkompentens. Majoriteten av poliserna i yttre tjänst kan och gör hastighetskontroller, utandningsprov och fordonskontroller.