Startsida / Inlägg

En liten film om barn och arbete

av Jenny Tunedal

Ikeas nya reklamfilm: En mamma får en smörkniv av sin lilla son, han har täljt in ordet ”Mama” (som i tidskriften) på den och modersögonen immar av rörelse: ”Ära vare gud i höjden, denna har han gjort i slöjden”, liksom. Men sonen är ett barn av sin tid – inte producent utan konsument. Han har varit på Ikea och köpt ett helt gäng smörknivar av trä för en billig peng, och så ristat lite i en av dom, för en mer personlig touch.

Det känns lite som Ikeas version av Lukas Moodyssons Mammut. Den där avgrunden av skillnad: hur ”våra” barn inte har tid att slöjda, medan andra barn jobbar för brinnande livet i fabriker någonstans långt bort från den svenska julklappsutdelningen. 

”Ikea fixar julen”. Men inte stämningen. 

Läs Mikael Nybergs artikel om familjeföretaget och rikedomarna på morgondagens kultursida. 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Alex Rodriguez och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB