Sophie Calle!
avNär Hasselbladspriset firar 30 år gör man det med att överraska. Årets pris, nu fördubblat till en miljon, går till Sophie Calle som med juryns inledande motivering ”ifrågasatt och utmanat förhållandet mellan text och fotografi, det privata och det offentliga, sanning och fiktion på ett nyskapande och i högsta grad självständigt sätt”.
Detta betyder att de senaste årens trend, att prisa reportagefotografin, har brutits. Fram kliver en konceptuell konstnär av rang. Calle har utfört så eleganta och övertygande undersökningar att hennes konst nästan hotar att bli alltför lättsmält, närapå dekorativ. Men bara nästan. Osäkerheten som finns inbyggd kring varje utsaga om ett ”jag” eller ett ”du” skapar just den lilla spricka som behövs.
I backspegeln dominerades Venedigbiennalen 2007 i princip helt av hennes Take Care of Yourself i den franska paviljongen, ett verk där avskedsbrevet från en älskare omskapades och analyserades av psykologer, dansare, skyttar. Att förhålla sig till avbrottet, till slutet: det är en stilig vändning för en konstnär som inledde sin bana med att följa efter människor. Stalking som konstprojekt – hela världen är möjlig, konsten som en efterapare omskapas till handling.
Sophie Calle har visats tidigare i Sverige men i liten skala. Det bästa med årets pris är att det finns goda skäl att åka till Göteborg i höst.
Ulrika Stahre