Fallet verkligheten vs. fiktionen
avImorgon skulle huvudförhandlingen i målet ”Thomas Skade Rasmussen Strøbech versus Das Beckwerk & Gyldendal” ha ägt rum i Østre Landsret (en sorts motsvarighet till hovrätten ) i Köpenhamn. Rättegången har dock skjutits upp, eftersom de tre domarna först i sista stund insåg hur principiellt viktig denna rättegång är.
Vad handlar den då om? Kanske om att en romangestalt ur boken Suverænen har stämt sin författare och kräver att framställas i bättre dager i kommande upplagor, samt ersättning för sveda och värk. Eller om att en biologisk person – Thomas Skade Rasmussen Strøbech – har bestämt sig för att ta juridiken till hjälp för att slå tillbaka mot den författare som i en roman med ett foto av honom själv på framsidan och diverse detaljer om hans adress, hans barn, hans inkomst och så vidare framställer honom som helt igenom osympatisk.
En hel del står på spel – själva gränsen för fiktionens suveränitet i Danmark kan nu omförhandlas.
Saken är komplicerad, på många sätt. Inte bara för att den handlar om att bevisa att en roman inte är fiktiv, utan också för att den författare nu blir stämd av en performancekonstnär, som bland annat uppträtt som Thomas Altheimer och Walter Benjamin, är verksföraren för Das Beckwerk, tidigare känd som Claus Beck-Nielsen – författaren som avlivade sig själv, gav upp sin identitet, i samband med boken Claus Beck-Nielsen (1963-2001) som utkom 2003 (och som kom i svensk översättning på Kabusa förra året).
I väntan på rättegången kommer Das Beckwerk att fortsätta med sin verksamhet. Lördagen den 9 oktober kulminerar verket FUNUS IMAGINARIUM – identitetens och statborgerens død med ett offentligt liktåg från Glyptoteket till Assistentkyrkogården, där begravningen av Claus Beck-Nielsen, identiteten och medborgaren, äger rum.
Läs en hel räcka intressanta infallsvinklar på fallet och Beck-Nielsens konstnärskap exempelvis här.