Konsten-verkligheten 1-0
avI september förra året skrev jag i den här bloggen om Thomas Skade-Rasmussen Strøbech, multikonstnären som stämt förlaget Gyldendal och författaren Das Beckwerk (the artist formerly known as Claus Beck-Nielsen), för att han känt sig kränkt över romangestalten ”Rasmussen” i romanen Suverænen från 2008. Denne ”Rasmussen” har mycket mer än en del av sitt namn gemensamt med verklighetens Skade-Rasmussen Strøbech, vars foto också pryder bokomslaget.
Idag klockan 12.30 föll den principiellt viktiga domen i Østre Landsret i Köpenhamn. Gyldendal och Das Beckwerk – vars allra sista text för övrigt finns publicerad i senaste numret av norska Vagant – friades.
Thomas Skade-Rasmussen Strøbech, som menar att det handlar om att någon annan utan tillstånd har tagit monopol på berättelsen om hans liv, har dock redan sagt att han är beredd att driva målet hela vägen till EU-domstolen. Helge Bille Nielsen, som Das Beckwerk numera kallar sig, har i skrivande stund inte kommenterat den friande domen.
Läs mer exempelvis i Politiken, som också länkar till andra artiklar om saken.
Uppdatering: läs Informations text med rubriken: Nu äger Gyldendal mitt liv