Vårflod, prislossning, tackdropp
avEn av förra årets finaste romaner: En dåre fri av Beate Grimsrud, vann Sveriges Radios romanpris igår. ”För en skarp och drabbande läsupplevelse vars röster dröjer sig kvar”, sade lyssnarjuryn. Dom har helt rätt. Man glömmer inte den här boken, hur dess språk både drabbar och skrapar och skär, så fruktansvärt och befriande osentimentalt. Precisionsprosa om kaos som förra veckan belönades också med Norges Kritikerpris.
En av alla års finaste poeter: Agneta Enckell har fått Gerard Bonniers lyrikpris för sin senaste diktsamling Anteckningar (intill ett nordligt innanhav). ”Hennes stil är knapp och kompromisslös. alltid nödvändig, ofta vacker. det grafiska uttrycket är maximalt utnyttjat. Som få andra åskådliggör hon språkets gränser inför någonting mitt ibland oss.” Jag önskar jag kunde säga det lika bra själv. Enckell är så bra att jag vill tiga, läsa, läsa om, åter, falla, sitt ansiktes avtryck, Eurydike, alltid.
Och vi vänder blickarna mot det förargligt överlägsna (grisiga?) vinnarlandet i väst, där en av Skandinaviens finaste, Susanne Christensen är Årets Kritiker 2011. Christensen är knivskarp kritiker i Klassekampen, medverkar regelbundet i tidskriften Vagant, arbetar med Fria Seminariet i Litterär Kritik och Audiaturfestivalen i Bergen, med mera. Hon är riot grrrl-connaiseur extraordinaire, postpunkpostrockkonstruktivistmodernist, performativitetsexpert och queen of anglicisms, bland annat på sin blogg tigerclaws. I vår utkommer hennes viktigaste texter från 00-talet i volymen Det ulne avantgarde på Flamme forlag. Läs deras segerintervju med vinnaren.