Startsida / Inlägg

Verkligheter på Djurgården

av Ulrika Stahre

Så har Stockholms kommersiella konstmässa Market flyttat från Konstakademin till Liljevalchs. Vilket förstås bara kan vara en fördel. Ingen konkurrens med stora busigare Supermarket, större lokaler som förvandlar marknadsminglet till något som mer liknar en riktig utställning.

Att Liljevalchs lyckas klämma in Market, en långhelg mellan sina ordinarie utställningar, är säkert bra för dem. Tyvärr innebär det också att den anrika konsthallen tar ännu ett steg mot en förlorad identitet. Nej, det är inte månglarna i templet som tankarna går till, det är snarare att hela Marketkarusellen får Liljevalchs att framstå som vilken eventplats som helst. En ”konsthall i världsklass” som Stockholms stad påstår att Liljevalchs är, curerar sina egna genomtänkta utställningar och deltar i ett samtal. Om konsten, livet, samtiden.

Men om man vill går det förstås att se Market som en replik i ett sådant samtal. Och i så fall är påståendet att inget och allt finns att säga. Monter efter monter av enstaka verk, spretigt till tusen. Säljbart, i stort sett. Vilket innebär en övervikt för måleri och fotografi, mer glest mellan videoverken. Bland det finaste på Market är Tova Mozards till synes enkla svartvita film där en medelålders man gräver en grop (en grav?) samtidigt som han gräver ner sig i sitt psyke och liv som strulputte med ett gigantiskt tungt socialt arv. Filmen är en viloplats i mässlabyrinten och dess lätta känsla av overklighet – talar han inte lite väl medvetet, utan att tveka? – kan man med fördel ta med sig till den djärvt curerade utställningen Biotop, av Alida Ivanov med Galleri Niklas Belenius, som tar Biologiska museet i besittning.

Här har det drygt sekelgamla dioramat, med sin idé om en ”svensk natur”, begåvats med samtida tillägg. Bigert & Bergströms ballonglika komplex med sina fotografier av miljöer där naturen är lika konstgjord fast på ett samtida, miljömedvetet sätt (den stora zeppelinarhallen utanför Berlin som blivit ett minithailand) möter Johanna Gustafsson Fürsts grönmålade stora barkflak alldeles intill uppstoppade djur av skilda arter.

Själv blir jag så tagen av hela miljön inne i Biologiska museet att jag knappt kan ta in de samtida tilläggen. Det är en så intagande berättelse om museihistoria, om försöken att skapa nationell sammanhållning genom att fånga verkligheten som man vill att den ska vara. Idealnaturen som verkar sann men aldrig har funnits. Biotop är ett intrång i en miljö som är delvis bortglömd och den lyfter både sig själv och den instängda fejknaturen med sina uppstoppade djur och skakar om. Samtidskonsten blir det verkliga mot dioramats fiktion och den dynamik som uppstår skulle Market också behövt.

Både Market och Biotop pågår hela helgen, tillsammans med en vernissager och förlängda öppettider på gallerierna i morgon. ”Gallerinatt” är kanske mycket sagt för något som stänger klockan 20, men ändå: det är konstens helg som börjat.

  • Tjänstgörande redaktörer: Kristina Jeppsson, Elliot Morseth Edvinsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB