Fusket på vägarna kväver konkurrensen
avJag ser att regeringen i går gav Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen i uppdrag att skärpa kontrollen av att långtradarna på våra vägar följer reglerna. Det är verkligen inte en dag för tidigt.
Infrastrukturministern skriver det inte, men den som läser mellan raderna inser att udden är riktad mot den oseriösa konkurrens den svenska åkerinäringen utsatts för av åkerier som pressar priserna med underbetalda utländska chaufförer och illa utrustade bilar.
Det fuskas med körtider, med anställningsförhållanden och med reglerna som begränsar hur mycket lokala körningar en bil från utlandet får ta på sig.
Hårdast drabbas naturligtvis de utländska förare som i praktiken är rättslösa och tvingas arbeta för orimligt låga löner under oacceptabla villkor.
Nästan lika illa är det för deras svenska kollegor som förlorar jobbet när transportpriserna pressas så att deras jobb försvinner.
Allt det här har Transportarbetarfacket försökt berätta länge. I allmänhet har i alla fall liberala debattörer avfärdat facket som ett särintresse, på gränsen till främlingsfientlighet.
Men nu ger alltså regeringen ändå polisen och Transportstyrelsen i uppdrag att jaga fuskare. Varför?
Jo därför att det vid sidan av utländska och svenska chaufförer faktiskt finns en tredje grupp som drabbas av laglösheten – de svenska åkeriföretagen.
– Det är för oss helt oacceptabelt om seriösa näringsidkare får lida för att andra inte följer regelverket, deklarerar infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Jag skulle kunna göra mig lustig över att det är först när svenska företag drabbas som man kan kräva ordning och reda utan att anklagas för främlingsfientlighet, men det tjänar föga till.
I stället kan man ju önska att arbetsgivarna i andra branscher – som bärindustrin, byggbranschen och restaurangerna – hade modet att deklarera att ordning och reda är en grundsten för sund konkurrens. Kanske skulle man rent av kunna hoppas på en tillnyktring på Svenskt Näringsliv.
Det är uppenbarligen förutsättningen för att regeringen ska lyssna.
Ingvar Persson