Skolan – ”Vi visste inte vad en kränkning var”
avDe förnekade att Matilda utsatts för kränkningar, men fick bakläxa av Skolinspektionen.
– Nu i efterhand förstår jag att vi måste lära oss vad en kränkning är, säger skolans rektor.
I slutet på augusti i år kom Skolinspektionens beslut i fallet med kränkningarna mot Matilda.
Skolan fick då tre månader på sig att vidta åtgärder för att se till att:
• vid kännedom om att en elev känner sig kränkt skyndsamt utreda omständigheterna kring de uppgivna kränkningarna.
• i de fall då kränkande behandling förekommer, vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra kränkande behandling i framtiden, och
• se till att rektor anmäler uppgifter om upplevd kränkande behandling till huvudmannen.
Dessa tre punkter hade alltså skolan tidigare misskött.
Nu, säger skolans rektor till Aftonbladet, har de ”gjort en plan för hur vi ska kunna göra och så”.
– Vi har träffat våran utvecklingsledare och gått igenom beslutet och utifrån det har vi bestämt olika åtgärder. Vi är redan fler pedagoger ute på rasterna för att undvika det här, och så att den dolda mobbningen inte ska få förekomma.
– Sedan ska vi börja med något som heter rastpedagog som ska ta hand om barnen som inte har någon att leka med.
De ska också, säger rektorn, ha en utbildning för personalen i oktober och titta på: Vad är en kränkning och hur upptäcks de och så, så det inte ska hända igen.
Skolan fick också kritik för att rektorn inte skickat klagomålen vidare till huvudmannen (kommunen).
– Det var ju en missuppfattning, så uppfattade jag det i alla fall, att mamman inte ville det. Men i fortsättningen ska alla klagomål ska diarieföras och skickas till huvudmannen.
– Vi har en god plan, det tycker jag.
Vad gäller fallet med Matilda, säger rektorn:
– Vi gjorde åtgärder för varje grej, men vi tittade inte på det stort, det är väl vad jag kan säga. Vi har lärt oss någonting av det här.
Men ni förnekade att Matilda var utsatt för kränkningar?
– Ja, för lärarna uppfattade det inte som kränkningar, men ju mer jag har läst och tittat på det – hon uppfattade ju det som en kränkning och vi uppfattade inte det. Därför måste vi bli bättre på att förstå, vad är en kränkning? Det måste vi få utbildning i.