Lärare som försöker, men har marknad och lagar/regler emot sig

Hur ska man agera som lärare i skolan när det ser ut som det gör. Få verkar veta hur skolan fungerar. Jag kan berätta. Idag finns inga elever – det är kunder. Kunden har alltid rätt. Kunderna/eleverna oberoende av om de är närvarande eller skolkar utvärderar dig som lärare och påverkar din lön. Är du provanställd så kan du ryka om du ger läxor. När du ska söka jobb är eleverna med på intervjuerna och frågar om du har läxor eller om du inte ger så mycket att göra. Vad ska du svara då tror du för att få ett jobb? Varje kund är en inkomst för skolan och ansvarig för skolan vill behålla dessa. En som mobbar kan du säga till, men du får räkna med en lönesänkning och du bör inte säga till om du är provanställd. Om du säger åt en elev på skarpen så har du kränkt kunden. Detta är ett axplock av en inte helt lätt verklighet.

/Carl

  • Tjänstgörande redaktör: Sofia Roström, Vendela Bolin, Klas Widestrand
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB