Nascar

Ted Westerfors om det senaste från USA

Startsida / Inlägg

Car of Tomorrow – Car of Total Boredom?

av Ted Westerfors

Är NASCARs nya bil – COT – FÖR bra?

Bilen som efter nio års utveckling introducerades för två år se´n är mycket säkrare än den gamla typen och (enligt mig) mycket snyggare.
Skillnaderna är i huvuddrag att den är kortare, bredare och högre – för att  ge föraren mer säkerhetsutrymme och plats för mer ram och skyddsbur; den har en ställbar frontsplitter istället för spoiler; ställbar vinge istället för bakspoiler och därmed fler justeringsmöjligheter och ”stötfångarna” sitter högre för att undvika att bilen bakom lyfter upp framförvarande vid påkörning.

COT kritiserades hårt av förarna från början men rösterna har tystnat efterhand när man lärt sig justera bilarna.  Det har visat sig att bilarna numer är lite mer ”sladdbenägna” men i princip självjusterande. För oss i publiken har det lett till tråkigare race och eftersom bilarna numer ser ÄNNU mer likadana ut är det knepigt att hitta någon särskild att tycka om.  Oavsett märke har ju bilarna samma karossform men olika front- och bakstycken och det blir lite FÖR könlöst. Dessutom har bilarnas ursprungliga konfiguration INGET med racebilarnas att göra – alla är i gatversionen framhjulsdrivna, V6-försedda 4-dörrars sedaner!

Förr såg bilarna ut som gatmodellerna och det var enkelt att hitta rätt bil och förare. Och så hade dom ju kromade stötfångare!
Jag tror att NASCAR åtminstone borde fundera på att gå tillbaka till bilar som från fabrik har V8 och bakhjulsdrift – d.v.s. Chevrolet Camaro, Ford Mustang och Dodge Challenger. Då kanske man kan ta tillbaka den gamla devisen ”Win on Sunday – Sell on Monday!”

Den närmaste svenska motsvarigheten till NASCAR – Camaro Cup – står också inför en förändring. En mycket positiv sådan! Man håller på att ta fram en ny bil, som har mycket gemensamt med amerikanska NASCAR Modifieds med rörram, hel kaross och annat. Tyvärr dröjer det till sommaren innan någon bil är färdig (de byggs i USA) men i påskhelgen kan man se foton och närmare presentation (och t.o.m. beställa en!) på Custom Motor Show. Åk dit! (eller kolla in www.camarocup.com)

Merry New Easter!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB