Safety first!
avSedan den spektakulära målgången på Talladega i söndags – där Carl Edwards efter en sammanstötning med Brad Keselowski flög in i staketet – har säkerheten diskuterats fram och tillbaka.
Frågan är – vad finns det att diskutera? Tävlingsbilar går fort – i det här fallet 310 km/tim, åskådarna vill komma så nära som möjligt och krascher är oundvikliga.
Säkerhetsstaketet höll för 1.530 kg flygande bil. För mig räcker det. NASCAR har gjort sitt jobb på ett utmärkt sätt och även om några fans fick lättare skador är det peanuts jämfört med bland annat rally, fotboll och andra sporter. Personligen skulle jag vara stolt över (och säkert betala för) att ha ett ärr i pannan förorsakat av Carl Edwards förgasarbult!
Räkna gärna på procenten – 36 tävlingar om året med ett publiksnitt på 150.000 – enbart när det gäller NASCAR Sprint Cup. Risken för publikskador är mindre än att bli träffad av en golfboll på Sergels Torg.
End of discussion!
För övrigt var racet det bästa på länge och mycket bra PR för NASCAR. Tänk själv – 60 ledarbyten mellan 25 olika förare! Jämför med Formel 1 – inget ledarbyte…
Go Fast – Turn Left!