NASCAR Metamorphosis!
av
När Dodge för en del år sedan bestämde sig för att göra comeback i NASCAR Sprint Cup, valde man Ray Evernham som teamledare med stor ekonomisk backning. Evernham hade ju i det läget haft stora framgångar som Crew chief för #24 och Jeff Gordon, så han var ett självklart val. Här skulle vinnas på söndagen och säljas på måndagen!
Nu var det inte riktigt SÅ enkelt, men Evernham klarade sig hyggligt i alla fall. När han började känna att det var mer administration än racing, slocknade lusten och han tog in partnern George Gillette.
Framgångarna uteblev i alla fall och Evernham tröttnade.
Ett konglomerat från storstan hinkade i mer pengar och man köpte det som var kvar av Petty Enterprises, som fört en tynande tillvaro de senaste 10 – 15 åren. Vips – så hade man ett storteam som bytte namn till Richard Petty Motorsports! Själva Kung Richard tillför inte så mycket mer än själva namnet och det ger naturligtvis fördelar rent marknadsmässigt – karl´n är ju en legend med sina 200 segrar och 7 mästerskap!
Men – vart är man på väg?
Med förare som #9 Kasey Kahne, #19 Elliott Sadler, #43 Reed Sorensen och #44 A.J. Allmendinger har man ju ett stadigt tag om mitten av fältet men ingen riktig stjärnförare. Stödet från Dodge minskar och sponsorerna står ju inte direkt på kö längre, så att de kommer fortsätta med 4 förare känns inte verklighetsbaserat. Dessutom pratar dom med vilken biltillverkare som helst, så kopplingen Dodge/Petty verkar inte vara värd något heller. Petty själv blir 82 år gammal på tosdag nästa vecka och verkar mer och mer vilsen.
Frågan är väl egentligen hur länge man kommer hålla ut…
In order to finish first, you have to finish.