Nascar

Ted Westerfors om det senaste från USA

Welcome to Club 600!

av Ted Westerfors
babyruthcar.jpg

Kommer du ihåg säsongsavslutningen 1992? Det var då Alan Kulwicki vann mästerskapet med futtiga 10 poäng över Bill Elliott. Dessutom var det samma dag som ”The King” Richard Petty körde sina sista riktiga varv i karriären. En häftig dag, alltså.

Vad inte så många uppmärksammade, var att en ung kille från Kalifornien gjorde entré i NASCARs högsta serie – med en taskig 31:a plats som resultat – något som skulle ändras ganska snart.

Jeff Gordon – a.k.a. ”The Kid”, ”Wonder Boy” etc. har vuxit upp och gjort historia. Nu till helgen kör ynglingen REDAN sitt 600:e racei högsta divisionen! Gordon ligger 6:a på listan över de allra flesta vinsterna – 82 gånger har han varit först över mållinjen! Lite fler imponerande siffror: 68 pole positions, 272 top 5 och 371 top 10-placeringar! Vilken hävert! Nu var det dock en stund se´n han fick motta hyllningarna i Winners Circle och frustrationen bygger på. Han kanske lyckas nu i helgen – även om det inte direkt är Jeff Gordons favoritbana?

Jimmie Johnson (och hans fru Chandra) har äntligen fått barn! Det blev en tjej och eftersom hon föddes mitt i veckan kommer vi förmodligen se Jimmie i #48 som vanligt i helgen.

Mot Chicago!

A walk on the wild side.

av Ted Westerfors
4276a.jpg

Efter en tråkig regnförsening och en ganska lugn, städad första halvlek blev Pepsi 400 på Daytona ett riktigt firework – passande för Fourth of July!

Sällan har vi sett så många och så schyssta ledarbyten på Daytona som i lördags natt (47 stycken mellan 18 olika förare) men efter 100 varv var det som om alla förare fick horn under hjälmen. Trängningar, blockeringar och påkörningar stod som spön i backen och på varv 148 kom den – The Big One! Den stora, ofrånkomliga smällen som alltid på Daytona och Talladega. 18 bilar i samma smäll – däribland Jimmie Johnson…

De som drog nytta av detta var bland andra Dale Earnhardt Jr, som med en hårsmån undvek att bli inblandad. Kevin Harvick, som tidigt i racet var stark men som droppat ner genom fältet var plötsligt uppe i ledning igen och ingen kunde hota hans seger.

Den stora frågan kvarstår – hur i h-e kunde Kurt Busch bärga hem en 7:e plats efter att ha varit med i flera smällar och hade en bil som ingen folkraceförare skulle ge 5.000:- för?

Dale Jr har ryckt upp sig och har nu tagit sig in bland den 12 främsta som får vara med i The Chase. Nu gäller det att göra jämna, bra resultat för att stanna kvar däruppe.

 

It’s 106 miles to Chicago, we got a tank of gas, half a pack of cigarettes, it’s dark, and we’re wearing sunglasses. 
Hit it. 

 


DAYTONA.

av Ted Westerfors
daytona500.jpg

Smaka på ordet. Daytona. Så fullt av betydelser. För mig betyder det fart. Hög fart. Och stället där historiens tideräkning egentligen börjar – 1960. Innan dess var världen tyst, långsam och grå.

Sedan 1960 är det andra bullar! Aldrig under 250 km/timen – oftast över 300! Underbart motorljud från 43 V8:or med raka för, läckra dofter från varm racingolja och soppa, glada färger på alla bilar och fullt av människor som håller sams och umgås – även om det är 225.000 på plats! Daytona.

På lördag är det dags igen – nu för sista gången på gammal asfalt – men med större hål i restriktorplattorna. Mer omkörningar och massor av action. Jag längtar redan!

Vem som kommer att svänga in i Winners Circle står väl skrivet i stjärnorna men Dale Earnhardt Jr ligger bra till. Han har ju alltid haft en bra bil för Superspeedways och en lagom dos dödsförakt för att kunna slicka muren varv efter varv.  Det får bli mitt tips den här veckan.

Nästa gång det är dags för Daytona – den 20 februari nästa år – kanske vi har en svensk med på startlinjen. WOW!

See ya!

Hail to the Prince!

av Ted Westerfors
101225950JH135_LENOX_Indust.standalone.prod_affiliate.158.JPG

När nu Richard Petty fått smeknamnet ”The King”, är det väl dags att kalla Jimmie Johnson ”The Prince”. För andra veckan i rad genomförde han och hans team ett perfekt race och vann.

Det skulle inte förvåna mig om allt var planerat – från den 10:e kvalplatsen till det avslutande depåstoppet! Han tog det till och med lugnt när Kurt Busch petade bort honom med ett par varv kvar och gjorde samma manöver i sista sekunden. Den enda nackdelen med att vara så bra, så perfekt, är att publiken börjar tröttna och buar numer när Jimmie presenteras. Tråkigt men förståeligt. Vi vill ha olika vinnare, fighter till mållinjen och en och annan ”slip of the tounge” vid intervjuerna – FÖR perfekt är inte alltid bra…

Annars satt vi väl mest och väntade på alla utlovade hämndaktioner från Infineonracet. Martin Truex Jr skulle ju ”ta hand om” Jeff Gordon i Loudon men det blev ett ovanligt renhårigt race. Den enda fula manövern var väl när Reed Sorensen i Red Bull-Toyotan svängde abrupt höger och förstörde dagen för Juan Pablo Montoya. Inte snyggt… Hade Mattias Ekström suttit kvar i den bilen skulle det definitivt gått snyggare till!

På lördag blir det fyrverkeri – både i luften och på banan! Då drar vi till Daytona för sommaren höjdarrace med större hål i restriktorplattorna som ger ännu högre hastigheter och mer omkörningsmöjligheter.

See ya!

Everybody loves NASCAR!

av Ted Westerfors
2010 Infineon NSCS accident on frontstretch.jpg

De senaste veckorna har varit lika roliga som omtumlande. Jag har aldrig fått så många samtal och mail från ”nyintresserade” NASCAR fans och journalister.

Det är naturligtvis jättekul och om nu Mattias Ekström påbörjar en NASCAR-karriär lär ju inte intresset bli mindre. Passa på redan nu att gå med i Swedish NASCAR Fans (www.nascar.se) så har du försprång…

När det gäller just Mattias fortsättning är jag säker på att den blir av och jag blir inte förvånad om han kommer att sitta i en bil vid något av kortbaneracen när DTM-säsongen har slutat. Att hoppas på att han sitter i en bil vid Daytona 500 kanske är liiite långsökt – men vem vet..?..

Till helgen är det i alla fall dags för en kort bana – New Hamshire i Loudon – en dryg mile lång med väldigt lite banking och mycket närkontakt. Några av förarna var ju lite sura på varandra efter Sonoma, så det kanske blir lite hämndaktioner på söndag. I  så fall ligger varken Brad Keselowski eller Jeff Gordon särskilt bra till…

Slå på TV:n klockan 18.00 på söndag så får du se!

See ya!

Graduating with Honor!

av Ted Westerfors
101225942RR071_Toyota_Save_.standalone.prod_affiliate.158.JPG

Bild: DeltaPhoto.se

Mattias Ekströms debut i NASCAR Sprint Cup Series måste anses som en succé. Han klarade av bilen, strategin och allt annat på ett utmärkt – utom en ren påkörning av Brad Keselowski.

Efter att ha startat på 38:e plats av 43, körde Mattias stadigt uppåt i fältet. Tack vare ett smart, tidigt depåstopp var han vid ett tillfälle (7 varv) i ledning! När depåstoppen jämnat ut sig var Mattias uppe på en sensationell sjätte plats! Definitivt den förare som plockat flest placeringar av alla! Dessutom med en HEL bil, något som de flesta andra inte hade…

Tyvärr var Brad Keselowski uppenbarligen på ett väldigt dåligt humör och efter att ha kraschat tidigare, körde han som en vettvilling och körde på ett flertal bilar innan han helt sonika tryckte av Mattias. Vid omstarten hade Mattias halkat ända ner till 34:e plats 🙁  Men genom ett idogt arbete (och tack vare några andras olycka) lyckades han komma i mål på en hedrande 21:a plats och fick nästan stående ovationer av de amerikanska kommentatorerna.

Att Mattias kommer ha en framtid i NASCARs toppserie tvekar jag inte ett dugg om. Frågan är bara NÄR. Ett stort grattis till ett mycket bra genomfört race, Mattias! Och välkommen in i NASCAR-världen!

För övrigt handlade det bara om två förare – Jimmie Johnson och Marcos Ambrose. Ambrose såg ut att ha vinsten säkrad när han fick stopp på bilen (vid sina försök att spara bensin) under gulflagg och tappade flera placeringar. Efter det defilerade Jimmie Johnson in i mål och tog därmed sin första Road Course-seger. Grattis till honom också!

Jag kräver mer Mattias i NASCAR – NU!

See ya!

MISSION: POSSIBLE!

av Ted Westerfors
100607_ekstrom.jpg

UPPGIFT: Köra fortare än alla andra.

MÅL: Topp 10 är bra, topp 5 är kanon. Allt annat är bonus.

FRAMTID: Mer NASCAR!

NAMN: Mattias Ekström (Matt Ekstrom?)

VAR: Infineon Raceway, Sonoma, Cal.

NÄR: Söndag 20.00

HUR: Viasat Motor, såklart.

Mattias närmar sig sin NASCAR-debut på rätt sätt. Inte en massa onödig respekt/rädsla för andra förare och med ett högt mål. Kommer han i mål över en mittenplacering blir jag salig – och får han fortsatt styrning i NASCAR vet jag inte vad som händer…

 

See ya!

Happy Hamlin!

av Ted Westerfors
101225935JH064_Heluva_Good_.standalone.prod_affiliate.158.JPG

Vi får nog flytta ”Happy” från Harvick till Hamlin – åtminstone om det ska fortsätta så här. Denny Hamlin dominerade den andra halvan av Michiganracet och ledde ett tag med över 10 sekunder – en evighet i NASCAR-sammanhang!

Efter den dåliga säsongsstarten var det inte så många som trodde att Denny Hamlin skulle vara det hetaste namnet att detronisera Jimmie Johnson. Men efter 5 vinster av 10 möjliga sedan NASCAR ersatt vingen med en spolier låter – och verkar det – som om Hamlin kommer att segla fram till ett mästerskap. Men skenet har ju bedragit tidigare – se bara på Kyle Busch förra året…

Helt klart är dock att Joe Gibbs Racing har klivit upp ett snäpp och på allvar utmanar Hendrick Motorsports. Om också Kyle Busch blir lite jämnare och Joey Logano sätter sig i lite mer respekt hos de andra förarna, kommer JGR att prenumerera på topplatserna.

Nu ser vi fram mot helgens race på Infineon Raceway i Sonoma, Kalifornien, där Mattias Ekström ska göra sin debut i NASCAR Sprint Cup! Efter att de båda Red Bull-förarna kört ihop på Michigan, ökar nog Mattis chanser att ta plats i teamet 😉 Det visar sig att han dessutom får Nordiskt sällskap – även dansken Jan Magnusen kommer att delta! Det kommer att bli extremt spännande och jag börjar redan nu bli nervös och spänd av förväntan…

Naturligtvis ser du racet LIVE på Viasat Motor! Sändningen börjar 20.00 på söndag.

See ya!

 

Cheatin´sons of bitches!

av Ted Westerfors
cheat to win.jpg

Dags igen för NASCAR att slå till mot fusk! Den här gången är det Front Row Motorsports #38 med Travis Kvapil bakom ratten som får känna på ett rejält hårt straff.

Det visade sig, efter målgång i Pocono, att teamet använt så kallade ”bleeder valves” – en slags munstycken som släpper ut luft ur däcken när trycket blir för högt – och det är strängeligen förbjudet. Resultatet blev att crew chief Steve Lane får böta häpnadsväckande 100.000 dollar! Dessutom blir han avstängd 12 race framåt och får extra övervakning året ut. Inte nog med det, samma avstängningsperiod gäller för teamets car chief och däckspecialist. Dessutom blir Travis Kvapil av med 150 poäng, precis som teamägaren Doug Yates. Puh!

Teamet kommer att överklaga. Travis slutade på 22:a plats och teamet fick in 90.483 dollar för det, vilket ju nästan betalar hela bötesbeloppet…

Jag pratade med Mattias Ekström häromdagen och han är full av förväntan inför premiärracet på Infineon Raceway nästa helg. Vill du veta vad han sa mer? Slå på Viasat Motor på söndag kväll…

See ya! 

At last – A Swede in NASCAR Sprint Cup!

av Ted Westerfors
100607_ekstrom2.jpg

Så är det äntligen officiellt – Mattias Ekström kommer att göra sin NASCAR-debut på Infineon Raceway i Sonoma, Kalifornien den 20 juni! HÄRLIGT!

Som du säkert redan sett, gjorde den tvåfaldige DTM-mästaren Mattias nyligen ett test på Virginia Raceway. Alla, inklusive han själv var förvånade över hur bra det gick och hur fort Mattias anpassade sig till den tunga bilen. Det sägs att Juan Pablo Montoya, som också var på plats, fick stryk tidsmässigt av Mattias!

Den ordinarie föraren av Red Bull Toyotan #83, Brian Vickers, har ju blivit sjukskriven resten av säsongen på grund av blodproppar (!) och har hittills ersatts av Casey Mears. Men tyvärr är Casey inget vidare på Road Courses, så då ringde man naturligtvis till Red Bulls bäste ”standardvagsförare” och lockade honom över Atlanten. Det var inte särskilt svårt – Mattias har ju öppet deklarerat att han gärna vill köra NASCAR Sprint Cup. 

Beroende på hur det går för honom på Infineon, får vi se om han har en framtid i USA. Tyvärr krockar nästa Road Course-race med ett DTM-race, så på Watkins Glen lär vi inte se honom – men inget hindrar ju i dagsläget att han kör en full säsong i NASCAR 2011. Tanken svindlar…

Infineonracet går live på Viasat Motor den 20 juni.

See ya!

Sida 7 av 19
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB