proffstyckarna White House Edition

med Aftonbladets experter Manuel Ferrer och Roland Poirier Martinsson

Startsida / Inlägg

När små problem blir stora

av Manuel Ferrer

Tänk att en 2 minuter lång trailer för Obamas kommande dokumentär kan väcka så mycket undanträngda känslor. Jag kan inte tolka det, och många andra kända och okända konservativa som gått i spinn sedan i går, på något annat sätt än att de ledsnat ordentligt på den egna nomineringsprocessen. Projektion tror jag det kallas om jag minns min Sigmund rätt.

Sanningen är att den pågående valrörelsen helt ballat ut. Det som egentligen skulle bli precis tvärtom: lång (för att ta mediefokus), intensiv (för att mobilisera), debattglad (för att engagera) och positiv (för att sprida budskapet). Kvar på den önskelistan är endast den oändliga längden.

Hur kunde det gå så fel? Låt oss börja med tedrickarna. Oavsett om republikanska lobbyister och spindoktorer var med om att sjösätta rörelsen eller inte, närde partiet ett litet hungrigt monster som behövde konstant uppmärksamhet och ständig matning. Och oj vad det kom att matas. Det var fredagsmys dygnet runt. Därför var det kanske inte så märkligt att monstret började ta mer plats när det växt sig tillräckligt stort. Men ingen av alla föräldrar vågade dra några skarpa gränser. Tvärtom beställdes mera godis på löpande band och i kongressvalet 2010 firades stora triumfer.

Men så satte partiet till slut ned foten. Mitt Romney skulle bli allas kille från och med nu. Va!? En riskkapitalist som gillar sjukvårdsreformer och inte har hang-ups på varenda liten moralfråga som går att leta fram. En sorts konservativ mittenkandidat helt enkelt. Monstret blev självfallet besviken och sprang slutligen till Rick Santorum för att söka tröst och medlidande.

Och för det andra. Republikanernas offentliga pajkastning saknar helt motstycke i amerikanska val. Aldrig någonsin har så mycket pengar investerats på att smutskasta sin egen partivän.  Enligt Washington Post har 462 av sammanlagt 600 miljoner kronor som kampanjerna och deras Super PACs investerat i reklam varit negativa budskap. 77 procent! 462 millar! Negativt!

Hm.

Därmed till frågan: är Guggenheims harmlösa film republikanernas största problem just nu? Allvarligt?

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB