proffstyckarna White House Edition

med Aftonbladets experter Manuel Ferrer och Roland Poirier Martinsson

Startsida / Inlägg

Recept för Romney

av Roland Poirier Martinsson

I Politico ger Maggie Haberman fem råd till Mitt Romney för hur han ska förändra sin kampanj.

1. Sluta prata om antalet delegater han leder med.

Min kommentar: Det är information som hela tiden bör placeras i mediebruset.

2. Sluta driva kampanj utan att ha ett budskap.

Min kommentar: Romney har ett budskap, att ekonomin är sämre än vad den behöver vara, och att han vet hur den kan få fart: lita på folk och företag, inte regeringen, the American way. Det är en styrka så länge han kan vinna utan att säga saker han måste backa ifrån i höst, när det gäller ett helt annat väljarlandskap.

3. Sluta förutsäga att han ska vinna delstater inför valdagen.

Min kommentar: Det är mycket viktigt att sätta rätt förväntningar. Jag vet inte när Romney misslyckats med detta. Att dämpa förväntningarna för mycket är minst lika potentiellt skadligt som motsatsen.

4. Sluta bete dig som om du inte är rik.

Min kommentar: Vad ska han göra? Bete sig som om han vore rik? Romney är inte någon glitterpinne, hans personlighet vinner i längden, just för att han inte anstränger sig särskilt mycket för att vara mindre torr, socialt obekväm och corny än vad han är. I den stund han börjar spela en roll kommer han verkligen att förlora på sitt sätt att vara.

5. Sluta placera dig själv istället för väljarna i centrum för valet.

Min kommentar: Det är sant att Romneys främsta budskap är att han kan fixa det, att han är garanten. Men min känsla är inte att han framstår som självupptagen.

Rådet Haberman inte gav, men som jag skulle bytt ut mot de fem ovan: Plocka in någon ny person att hjälpa till med kampanjens estetik, budskap och kommunikation. Alla de saker Haberman påpekar är, å ena sidan, i grund och botten oväsentliga, å andra sidan har hon en poäng. Något är lite fel i Romneys kampanj. Något hamnar lite vid sidan om det som sitter rätt. Ingen av Habermans invändningar hade varit alls giltig om nyanser hade sett lite annorlunda ut.

Vem är personen som kan fixa detta? Jag föreslår den oefterhärmlige Mike Murphy, som jag träffade på en konferenskryssning i Karibiska sjön för några år sedan. Han hjälpte Romney med dennes kampanj för att bli guvernör i Massachussets, och de håller fortfarande kontakten. Han har också jobbat med John McCain, Jeb Bush och Arnold Schwarzenegger.

Mike krossar alla fördomar om hur republikanska kampanjledare ser ut (vilket i och för sig är sant för de flesta framgångsrika republikanska kampanjledare). Nu har han på det hela taget dragit sig ur branschen. Jag tror han bor i Los Angeles och jobbar en del med Hollywood. Men han följer fortfarande med, kommenterar i kolumner och talk shows. Han skulle kunna vara yin till Romneys yang.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB