Okänslig attackannons från Obamakampanjen
avObamakampanjen gör just det som jag hoppades att de inte skulle göra: bygger hård konfrontationspolitik om samkönade äktenskap. För precis som RPM mycket riktigt påtalar i sin kloka analys: ingen av kandidaterna vinner eller förlorar valet med äktenskapsfrågan. Däremot finns det åtminstone fem andra viktiga kampanjeffekter av ställningstagandet:
- Sinnesfrid – Obama kan äntligen säga sin innersta mening om det självklara att ge homosexuella lika rättigheter.
- Endorsement – Efter att omvärldens uppbackning för Obama den senaste tiden varit något ljum – för att uttrycka mig försiktigt – svämmar det nu över med positivt beröm från kändisar och liberala makthavare.
- Fundraising – 90 minuter efter Obamas intervju i ABC hade kampanjen samlat in ca 7 miljoner kronor.
- Fokusförflyttning – Genom att prata mer om sociala och moraliska frågor, desto mindre pratas om ekonomi och arbetslöshet.
- Branding – Ställningstagandet bygger kampanjens slogan ”Forward”.
Med allt detta sagt: att skicka ut en attackannons mot Romney som en första aktion är därför rent ut sagt korkat. Trots allt tyckte Obama likadant (officiellt) för en vecka sedan – vilket väljarna naturligtvis känner till. Återigen har kampanjhögkvarteret dragit från höften och prickat bredvid måltavlan. Och det med en politisk okänslighet som både förundrar och förvånar. För hur tänker de när de reducerar en grundläggande och för många efterlängtad frihetsfråga till en polemisk annonsspott på ca 2 minuter?