proffstyckarna White House Edition

med Aftonbladets experter Manuel Ferrer och Roland Poirier Martinsson

Startsida / Inlägg

Romney populärare än Obama?

av Roland Poirier Martinsson

Det har skrivits tidigare i den här bloggen att få veckor är viktigare än de som följer direkt efter att laguppställningen inför presidentvalet är bestämd. Då ska båda kampanjerna definiera sin kandidat och motståndaren. Det är därför vi sett hur president Barack Obamas kampanj gått till stenhård offensiv senaste veckan, med annonser som visar Mitt Romney som mobbare, anti-gay, känslokall kapitalist och flip-floppare.

Störst uttymme finns såklart för Romney att sätta bilden av sig och för Obama att sätta bilden av Romney. Presidenten är redan någon som nästan alla amerikaner har en uppfattning om. Därför är Romneys huvudbudskap att Obama varit en dålig president, snarare än att han är si eller så som person.

Men utanför Romneys kampanj pågår försök att fästa vissa personlighetsdrag vid Obama. Att han är en elitist, att han säger vad som helst för en politisk vinst, att han är skicklig på att skapa yta, men saknar djup. Tillsammans med Romneys budskap – att Obama varit en svag president – är det en kraftfull bild.

Ett par nya mätningar antyder att de senaste veckorna har gått till Romney. Tvärt emot de senaste årens attityder säger den senaste Gallupmätningen att Romney (50 tycker om, 41 tycker inte om) är populärare som person än Obama (52/46). Mitt intryck för fyra år sedan var att Romney blev mer populär ju mer man såg av honom. Stämde det då? Och i sådana fall, är det fortfarande på det viset?

Samtidigt har CBS/New York Times kommit med en mätning som säger att bara 24 procent tror att Obama gav samkönade äktenskap sitt stöd för att han tror att det är rätt, medan häpnadsväckande 2 av 3 säger att Obama gjorde det för att han trodde det var politiskt smart. Och som ett brev på posten kom kritik från Obamakampanjen mot mätningen, som man menade var opålitlig – ett säkert tecken på att de är skakade i det fantastiska, superteknologiska, science fiction-högkvarteret i Chicago, där vår generations smartaste ynglingar bedriver valkampanj på ett sätt som får 2008 att likna stenåldern…

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen och Alex Rodriguez
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB