proffstyckarna White House Edition

med Aftonbladets experter Manuel Ferrer och Roland Poirier Martinsson

Startsida / Inlägg

”Our plan is to do exactly what John McCain would not let us do”

av Manuel Ferrer

Det tornar upp sig mörka moln i valrörelsehimlen. Attackerna från båda kampanjerna blir hårdare och de autonoma skitkastarfonderna laddar på med allt grövre ammunition.

Men frågan är om det finns en osynlig gräns mellan smutsigt och rena svinerier? Förre republikanske presidentkandidaten John McCain var av den uppfattningen och drog därför en fet rödmarkerad linje genom kampanjen: det här är okej och det här är det inte. Och de som trots instruktionerna inte riktigt begrep gränsdragningen fick lämna in passerkortet.

New York Times kunde i går avslöja att den republikanska skitkastarfonden, Ending Spending Action Fund, har långt framskridna planer på att skandalisera Obamas tidigare relation med pastor Jeremiah Wright. I ett femtiosidigt dokument beskrivs strategin av konsulten Fred Davies med bland annat orden:

”Our plan is to do exactly what John McCain would not let us do (…) The world is about to see Jeremiah Wright and understand his influence on Barack Obama for the first time in a big, attention-arresting way.”

Budget för kampanjen är satt till ca 70 miljoner kronor och skulle lanseras lagom till det demokratiska konventet i Charlotte. Men nu när skiten träffat mediefläkten backar fondens president och beställaren av kampanjen, Brian Baker, och säger att varken han eller storfinansiären Joe Ricketts hade godkänt planen.

***

Teamet bakom smutskampanjen föreslås bestå av följande personer:

  • Team Lead: Fred Davis, Strategic Perception Inc.
  • Strategy and Grassroots: Bill Kenyon, Strategic Perception Inc.
  • Earned Media: Brian Nick, Strategic Perception Inc.
  • Polling: Whit Ayres, I North Star Opinion Research
  • Social Media/Web: Becki Donatelli, Campaign Solutions.
  • Media Buyer: Kyle Roberts, Smart Media Group.
  • External Spokesman: Larry Elder, ABC radio California.

***

Det är inte första gången som den republikanske konsulten Fred Davies står bakom en kontroversiell PR-kampanj. I en reklamannons för Guvernörskandidaten Tim James löd budskapet 2010:

”Why do our politicians make use give our drivers license test in 12 languages? This is Alabama. We speak English!”

***

Finansiären av Ending Spending Action Fund, Joe Ricketts, är tillsammans med övriga i Rickettsfamiljen storägare av baseballaget Chicago Cubs.

***

Mitt Romney tog på en presskonferens i Florida avstånd från planen att göra pastor Wright till ett huvudnummer i valet.

  • Tjänstgörande redaktör: Stefan Sköld, Sandra Christensen, Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB