proffstyckarna White House Edition

med Aftonbladets experter Manuel Ferrer och Roland Poirier Martinsson

Startsida / Inlägg

Ny Obamafilm av visst intresse

av Roland Poirier Martinsson

Här är en reklamfilm från president Barack Obama som är signifikant av flera skäl. För det första låter den inte likadant som budskapet från hans kampanj gjort under sommaren. Mindre arg, mindre negativ, fokuserad på att lägga fram ett principval för väljarna. Det kan bero på att egna mätningar nu visar vad många redan känt: smutskastningen fungerar inte.

För det andra är det en 60 sekunder lång spot, vilket är ganska ovanligt. Det signalerar att man bedömer detta som en viktig annons. Ser vi kampanjen byta riktning.

För det tredje är filmen gjord i Vita Husets west wing. Det är en smula kontroversiellt. Skattepengarna som går till presidentens bostad och arbetslokaler betalas också av republikaner – av mig, exempelvis. Jag har ingen lust att sponsra Obamas omvalskampanj.

Utöver det kan man notera att illustrationen av budskapet – låt oss låta de rika betala lite mer i skatt, så kan vi ordna budgetunderskottet – är likaintellektuellt oärligt nu, som tidigare. Den skattehöjning Obama föreslår för övre medelklass, småföretagare och rika kommer att kännas för dem, och skada tillväxten i ekonomin och jobben. Den kommer däremot inte att ha en gnutta betydelse för de strukturella problemen. Det vet Obama.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB