proffstyckarna White House Edition

med Aftonbladets experter Manuel Ferrer och Roland Poirier Martinsson

Startsida / Inlägg

Pensionärer hotar Romney med stryk i ny annons

av Manuel Ferrer

Orkanen Sandy har verkligen ställt valrörelsen på ändan. Men det rör på sig under ytan. Mitt Romney samlade i går in konservburkar, läsk och blöjor till katastrofens offer på ett valmöte i Ohio. Det kommer bli oemotståndligt för pressfotograferna, tänkte säkert kampanjhjärnorna.

Med Romney bakom den provisoriska insamlingsdisken i en gympahall i Dayton ser det faktiskt ut som att han både bryr sig och gör något handgripligt. Men i all PR-yra blev det kanske för plastigt trots allt. Några kampanjarbetare togs nämligen på bar gärning när de fyllde disken med varor som de själva inhandlat från en närliggande Wall Mart. För hur skulle det se ut om den väntande lastbilen rullade i väg halvtom efter eventet? Dessutom östes det på med litet skön kampanjmusik i bakgrunden och valfilmer i TV-skärmarna.

Tänk att även en naturkatastrof kan omvandlas till ett foto-tillfälle långt bort från orkanens epicentrum. Det tyder på ett visst mått av skicklighet.

***
Vem hade trott att orkanen Sandy skulle lägga grunden till en politisk kärleksflört mellan president Obama och New Jerseys republikanske guvernör Chris Christie?

***
Dokumentärfilmaren Michael Moore har producerat en valfilm för liberala organisationen MoveOn. Vidrig, tycker säkert alla republikaner. Ganska kul, tycker jag. Se själv vad pensionärerna kommer göra om Romney vinner valet. Och ja, ”cock punch” är precis vad det låter som.

***
På tal om reklamfilmer fortsätter Romneykampanjen att sända den lögnaktiga spotten om Obama och fordonsindustrin. I den påstås helt ogenerat att Obama kört hela industrin i konken, sålt Chrystler till Italien och sedan flyttat Jeep-tillverkningen till China.

Efter att både Obama och Chrystler synat bluffen ger sig nu även GM in i leken. Och ingen av dem har några snälla ord att säga om Romney.

***
Alla nyhetsjunkies har de senaste dagarna fått en gratis lektion i konsten att producera studiografik och sköta live-rapportering under Sandys katastrofala framfart. Jämförelsen mellan amerikanska nyhetssändningar i TV och svenska blir nästan löjliga. Det är som två helt olika hantverk.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB