I hälarna på Reinfeldt

Johanna Melén följer Moderatledaren under valåret 2010

Startsida / Inlägg

Det nya moderata är grönt

av Johanna Melén

– Varför vill de rödgröna stödja Saab men inte företagen som städar människors hem?
Frågan ställdes av statsminister Fredrik Reinfeldt, det var söndag förmiddag och vi var bjudna till brunch på hotell Hilton vid Slussen i Stockholm.

brunchm.jpg

Det låg en doft av prinskorv och skinka över matsalen, vi drack apelsinjuice, några twittrade och Fredrik Reinfeldt var avspänt klädd, ingen kavaj och dottern var med.
– Många ställer frågan: Vilka nyttjar avdraget för hushållsnära tjänster?
– Varför ställer ingen frågan: Vilken inkomst har de som köper Saabbilar? Det är samma resonemang. Kan vi anta att de (Saabköparna) snarare är hög- än låginkomsttagare, resonerade statsminister Fredrik Reinfeldt.

I Trollhättan var det 3 500 jobb som skulle räddas. De hushållsnära tjänsterna ger jobb till åtminstone 7 000. Fredrik Reinfeldts budskap vid brunchbordet: Samtidigt som de rödgröna var beredda att offra skattepengar på att rädda några tusen biljobb är de redo att slopa städavdraget och därmed ta död på dubbelt så många arbetstillfällen.
– Det är märkligt att vi i det ena fallet ska rycka ut och rädda jobb och i det andra fallet är man beredd att göra förändringar som innebär att företag kommer att läggas ner och att vi får arbetslöshet. Då är det viktigt att synliggöra: Vilka människor är det Mona Sahlin vill göra arbetslösa? Undrade Fredrik Reinfeldt när vi rest oss från frukostbordet.

mbrunch2.jpg

Fredrik Reinfeldts tröja var grön. Affischerna på hotell Hilton var gröna. ”Har vi råd att säga nej till nya jobb?” var budskapet.

Är det här en ny signalfärg inför valet?
– Det vet jag inte. Jag tycker det är en snygg färg men jag vet inte om det ska tolkas djupare än så, sa Reinfeldt.
Det ska det, sa partisekreterare Per Schlingmann.
Moderaterna har alldeles för länge förknippats med det blå. De nya moderaterna är lika gärna gröna.

– Vi vill säga att det finns en stark grön dimension, både i tjänstesektorn men också i Moderaterna, sa Per Schlingmann.

– Om jag köper en stereo eller om jag köper städning, vilket har mest klimatpåverkan, stereon eller städningen?

Svaret var stereon. Människor måste välja. Att välja grönt är att välja moderat och därmed hushållsnära tjänster, eller? Kampen med det populära Miljöpartiet har börjat på allvar.

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka, Karl Sigrelius
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB