”En skattechock mot livsmedelsbranschen”
avFredrik Reinfeldt gillar (?) att städa och stannade helt följdriktigt vid det stora berg av Wettex-trasor som möter kunderna på Citygross i Uppsala.
– Sånt här gillar jag, sa statsministern. Basgrejer till köket.
Sedan vandrade vi vidare mellan prinssesstårtor, blandade potatissallader, gigantiska hushållsostar och spröda majschips supersize. Mellan hyllorna träffade Reinfeldt styckaren, på väg tillbaka till köttdisken i lätt blodnedstänkt slaktarrock.
En stund tidigare hade Reinfeldt och butikschefen Magnus Aronsson pratat lågprissegment och premiumsegment.
– Många kunder köper billiga nudlar i veckorna men unnar sig en dyr parmaskinka till helgen, sa Aronsson.
Inför besöket hade vi fått en uträkning som visar hur mycket en viss butik skulle förlora på de rödgrönas förslag att ta bort den halvering av arbetsgivaravgiften för unga under 26, som regeringen har infört. Hundratusentals kronor visar det sig. Magnus Aronsson på Citygross intygade att avdraget har betydelse.
– Om valet står mellan att anställa en som är 25 år och en som är 28 år så väger det ju över till 25-åringens fördel.
Har det gjort att ni anställt fler än vad ni annars skulle ha gjort?
– Ja, absolut.
Vad tycker du om att de rödgröna vill ta bort halveringen?
– Det har jag inga åsikter om.
Men enligt Moderaternas pressmeddelande skulle det innebära en ”skattechock mot livsmedelsbranschen”.
Samtidigt säger arbetsmarknadsforskarna att den allmänna nedsättningen av avgifterna för unga är en dyr åtgärd som i själva verket inte skapar särskilt många jobb.
– Men tänk vad som skulle hända om man avskaffade den! resonerar Fredrik Reinfeldt.
Ruskigt dyrt skulle det bli för företag med många anställda under 26 år.
Som allt annat i politiken har den sänkta arbetsgivaravgiften fått olika värdeladdade namn. ”Ungdomsskatten” heter den i avskaffat skick (regeringens version).
”McDonaldsavdraget” har de rödgröna lätt föraktfullt döpt den till.
Det är bara att välja vem man helst vill lyssna till.