Det är skillnad på att undervisa kvinnor och män
avDe flesta av mina elever är tjejer/kvinnor i olika åldrar. ”Resten” barn och män/killar. Det skiljer sig en del i att undervisa dessa. Man kan faktiskt rent undervisningsmässigt även dela in dem i ”kvinnor” respektive ”barn och män”.
Tyvärr så har den sistnämnda gruppen ofta lättare för att ta till sig undervisningen. Detta gäller oavsett vilken häst, förkunskaper, ambitionsnivå samt hur mycket de tränar. Naturligtvis är detta jag nu säger även väldigt individuellt inom båda grupper.
Varför är det så? Jag känner så väl frustrationen i hela ridhuset när tjejen kämpar och kämpar och hur mycket hon än kämpar så misslyckas hon. Hon har lyssnat på mig, hon har tränat, hon har ridit rätt väg, hon har gjort det och det och det och det… Hon försöker verkligen göra ALLTING rätt! Men ändå så misslyckas hon.
– Vad är det för FEL? Jag har ju tänkt på precis ALLT!
Ja det kan man verligen undra: Varför då? Varför är det ofta så att när man säger till ett barn eller en man att: ”du ska göra så”. Så gör de bara så? Vad himla orättvist! Varför har de så himla lätt för att lära sig?
Jo. Det är hela svaret: SÅ GÖR DE BARA SÅ.
De tänker inte så himla mycket på DET, och DET och DET och DET och………………………..
Så jag försöker förklara för mina könslikar att våra egenskaper att ”hålla många saker i luften samtidigt” inte alltid är till vår fördel. Män och barn lär sig enklare därför att de TÄNKER enklare. Om du säger en sak till en man. Så gör han det. Men du kan inte säga tio saker till en man samtidigt. För en man kan bara göra en sak i taget.
Har gett flera av mina kvinnliga elever som direkt instruktion att: ”Låtsas att ni är en man. TÄNK inte så mycket. Rid istället”. I hur många fall som helst så har den instruktionen varit svaret på alla deras problem.