Startsida / Inlägg

Magisk teknik räddar plåt och liv

av Robert Collin

Jag har ett problem. Att koncentrera mig på bilkörningen. Jo, det är ett allvarligt problem, och det värsta är att jag är inte ensam.
Vi är massor av bilister som ”glömmer bort” att köra bil. Fast vi är mitt i trafiken. Man tänker på jobbet, familjen, ser något i skogen, i ett skyltfönster, någon man känner igen. Eller försöker skicka ett sms, eller få upp en ilsket ringande telefon ur byxfickan, inklämd under bilbältet. Slarvet borde kallas ”vårdslöshet”, men för det mesta går det ju bra… Ingen olycka.
Och om man ändå orsakar en olycka brukar den avskrivas av polisen som – en ren olyckshändelse. Inget brott. Vi är ju inte mer än människor.

I går visade Volvo några nya spännande system som hjälper oss vanliga felande människor. Ett system som kallas City Safety som bromsar in bilen innan du kör in i bilen framför. Ett lågprissystem som jobbar med laser och bara fungerar i lite lägre hastigheter. I stan alltså.
Ett dyrare system jobbar med både videokamera och radar och ser både bilar, människor och kanske älgar. Det ska bromsa in din bil från hastigheter upp till 200 km/tim. Ett tredje system räddar dig från frontalkollisioner. Elektroniken upptäcker att du är på väg över i mötande fil och noterar en mötande bil! Gör du ingenting själv för att undvika olyckan svänger bilen tillbaka automatiskt! Det liknar magi, men är resultatet av Volvos ärliga ansträngningar att försöka förstå varför det händer olyckor. Och grymt avancerad elektronik analyserar och löser situationen. Varför händer det olyckor? För att det går för fort, säger Vägverket i sitt eviga matra, och sänker hastigheten. År efter år, samma visa. Men lika många olyckor.

Vägverket är inbjudet till Volvo senare i veckan, för att titta på de nya systemen. Det tog många år innan Claes Tingvall förstod att antisladdsystem räddar liv. Hur lång tid behöver han för att förstå sig på Volvos nya säkerhetssystem? Eller blir resultatet: ”Hmm, ser bra ut. Tillsammans med sänkta hastigheter kan det bli riktigt bra.” Låt oss hoppas att försäkringsbolagen begriper bättre, och sänker premierna för bilar med systemen som räddar både liv och plåt. Jaha.

Det här var mitt allra första bloggförsök. Och det kommer mer. Det ska handla om allt som har med bilar och trafik att göra. Det ska handla om dumhet och sunt förnuft. Och lite annat. Och mina kolleger Jonas och Benjamin på Biltidningen kommer också att skriva på Bil-bloggen. Välkomna. hoppas vi får roligt tillsammans.
/Robert

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB