Det är fel på däcken, sa Mercedes
avVi får se om historien upprepar sig.
Så här ungefär var det i alla fall förra gången.
• Första veckan: Det är fel på Robert Collin.
• Andra veckan: Det är fel på däcken! Vi ska byta däck (från Goodyear till Michelin eller tvärtom, jag minns inte riktigt och det spelar ingen roll. Däcktillverkaren hade utvecklat däcken exakt enligt Mercedes önskemål där komfort hade högsta prioritet). Men nu skulle det till nya stabilare däck med lägre profil.
• Andra månaden: Koncernchefen Jürgen Schremp kör över Mercedes-chefen Jürgen Hubbert och stoppar produktionen. Nu skulle man äntligen göra det enda riktiga: Bygga om chassit i grunden. Redan sålda och levererade bilar tas tillbaka till fabriken och byggs om.
Och det blev en historiskt snabb omgöning, där man offrade komforten, som varit så viktig från början, och satsade på stabilitet med sänkt chassi, styvare fjädring och stötdämpning, bytte till de redan beslutade bredare och lägre däcken och slutligen – antisladdsystemet ESP blev standard. Vilket betydde genombrottet för det livrädande systemet.
Någon som vågar gissa hur länge Toyota ska envisas med att ”Det är fel på däcken”?