Var är alla som brukar propagera mot dubbdäck och mot vinterdäck på lastbilar?
av”Det är rena pansar-isen. Saltet biter inte på den”, säger Skånepolisen som försöker reda upp röran efter närmare hundra halkolyckor under lördagen. Flera med personskador.
Och just nu försöker räddningstjänsten i Hälsingland att få bort den långtradare som lagt sig i diket över en personbil för att se om det går att rädda livet på några av dem som sitter fastklämda.
Jag undrar: Varför är det så tyst just i dag från dem som propagerar mot dubbdäck och mot vinterdäck på lastbilar?
Jag är helt övertygad om att de flesta som körde av vägen i Skåne i dag, kanske alla, körde på vinteräck utan dubb.
Och ännu värre, många körde på den typ av dubblösa vinterdäck som konstruerats för hög fart på Autobahn, men inte alls för ishalka.
Och Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö sa i en radiodebatt med mig i samband med årets första vinterkaos att vinterdäck på lastbilar inte är ”lönsamt”.
Inte lönsamt för vem?
• Vi måste få en vinterdäckslag även för tung trafik.
• Vi måste få slut på de farliga och felaktiga påståendena att vinterdäck utan dubb är lika säkra som dubbdäck.
• Vi måste skärpa den nuvarande vinterdäcklagen, så att 4 mm mönsterdjup är ett minimum.
• Och – Vägverket måste förbättra snöröjningen. Visst spar verket pengar på att vänta med att skicka ut plogbilarna. Men vi måste tillbaka till den höga standard vi hade för några år sedan.
Säkerhet måste få kosta!