Lite vinterdäckfakta
avNej, Umeå universtitet har INTE visat att dubbdäck river upp farliga partiklar (kommentar # 99 Hasse).
Forskarna i Umeå har visat att små partiklar är farliga för hälsan, och beräknar att
1 800 personer dör i förtid. Ett par månader i förtid.
Men de flesta partiklarna kommer farande från skitig industri nere i Europa och från dieselavgaser.
Enligt forskaren Mats Gustafsson på VTI däremot, ÄR dubb-partiklarna många och farliga, medan hans kollega Kaarle Kupiainen på finska motsvarigheten VTT med sin forskning inte kan visa att dubbarna orsakar en markant ökning av partiklarna.
Och så länge vi vet att bara dubb greppar på is (sån is som i Skåne i går till exempel), så länge fortsätter jag att föreslå dubb.
Sen har du fel igen Hasse, man stannar, tyvärr, inte hemma för att bilen har fel däck. Det var bara att titta i dikena i Skåne i går…
Nej, det finns inget som heter ”Året-runt-däck” ( #96 Kaj Findell). Det pratas mycket om såna däck, och de finns faktiskt nere i Europa, och ibland slinker det in några i Sverige, genom oseriösa importörer. De här däcken är hyfsade på asfalt men usla på snö och is.
Men de däck som ofta går under den benämningen är vinterdäck utan dubb, alltså dubbfria vinterdäck.
Men de däcken är direkt olämpliga på sommaren, för de har så dålig stabilitet.
Och nej, det finns tyvärr ingen statistik på vad olycksbilar har för däck. Tyvärr.
Och nej igen till en tidigare kommentar: Dubbdäck är INTE sämre än dubbfria på asfalt. De är BÄTTRE med bättre stabilitet i sidled och kortare bromssträckor!
Nej, jag kräver INTE dubbdäck på lastbilar. Men VINTERDÄCK! I dag är det tillåtet att köra med helt nerslitna sommardäck, till och med sådana som kallas ”rulldäck” och som inte ens är lämpliga på draghjulen på torr väg.
Det kan inte vara i Nollvisionens anda.
Och nej en sista gång: Det var ingen polsk lastbil i Arbrå, utan en estnisk, och det var ingen omkörnings- utan en mötesolycka.
Men mer om det när jag vet mer.