Vinterdäck och vinterdäck
avEfter ett par dagar med blidväder är vintern tillbaka här uppe vid Lapplandsgränsen. Minus 13 i natt, och nu gassande sol och ett par minusgrader. Perfekt.
Vi har ett par bilar här uppe.
• En Mégane med fina nya Gislaveddäck, men så trist styrning att den knappt går att köra ändå.
• En ny V70 med Hakka 5, drömmenfin och lätthanterlig på snövägarna med fin exakt styrning och bara lätta sladdar bak.
• En Audi Avant Quattro med Hakka 5, tar sig fram överallt.
• Och så en BMW 118 med Centraleuropeiska så kallade vinterdäck. BMW med sin korta hjulbas och bakhjulsdrift behöver riktiga vinterdäck, men enligt BMW ska det INTE vara dubb (det går emot BMW:s miljöprofil), och inte nordiska vinterdäck (för instabilt på asfalt).
Så bilen har däck som är kanon på bar asfalt, men TOTALT VÄRDELÖSA och LIVSFARLIGA på vinterföre.
Det styr inte och det bromsar inte och det driver inte.
Nä, nu tar jag snöskotern istället och åker ut och grillar korv.
(Tyvärr har de senaste dagarnas blidväder, och blötsnö i massor, gjort det omöjligt att köra på testbanan på Gåraträsksjön, men nu är det väder igen, nu ska den plogas upp!)