Startsida / Inlägg

Nu ska miljöbilar vara säkra också.

av Robert Collin

Den alltid lika flitige Jonas Fröberg på Svenska Dagbladet avslöjar i dagens tidning att staten ska bli hårdare när det gäller miljöbilar.

Nu räcker det inte med 120 gram CO2 per kilometer, nu ska bilarna vara säkra också.

De ska ha fem stjärnor i Euro Ncaps krocktester (det är maxbetyget) och dessutom minst två stjärnor för fotgängarskydd i samma krocktest.

Plus antisladdsystem..

Staten är ingen stor bilköpare, men reglerna brukar få betydelse för hur andra företag och oragnisationer handlar.

De nya reglerna som enligt SVD ska gälla från årsskiftet drabbar flera småbilar, men hårdaste slaget riktas mot Saab vars storsäljare 9-3 faller ur på grund av dåligt fotgängarskydd.

Hos Volvo är det minstingen C30 som inte klarar fotgängarna.

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB